گیلانیان : معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت پروژه راه آهن قزوین – رشت به لحاظ ترابری و ترانزیتی، افزود: این پروژه از نظر احجام نیز جزو عملیات های قابل توجه و بزرگ کشور است و یک ابرپروژه عمرانی محسوب می شود.
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید معاون اول رئیس جمهور از پروژه راه آهن قزوین – رشت، در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه محور ریلی قزوین – رشت – آستارا قطعه آخر کریدور ریلی شمال کشور است، اظهار کرد: با احداث و تکمیل این قطعه عملا بخش ریلی شمال کشور به بندرعباس و آب های خلیج فارس متصل می شود.
وی با اشاره به اهمیت پروژه راه آهن قزوین – رشت به لحاظ ترابری و ترانزیتی، افزود: این پروژه از نظر احجام نیز جزو عملیات های قابل توجه و بزرگ کشور است و یک ابرپروژه عمرانی محسوب می شود.
خادمی طول پروژه ریلگذاری مستقیم قزوین – رشت را 164 کیلومتر و رشت – آستارا را 175 کیلومتر دانست و تصریح کرد: مسیر قزوین به رشت اولویت اول پروژه و سپس رشت – انزلی است تا بتوانیم بندرانزلی را به شبکه ریلی سراسری وصل کنیم.
معاون وزیر راه با بیان اینکه تاکنون 123 کیلومتر از راه آهن قزوین – رشت عملیاتی شده است، گفت: عملیات اجرایی 41 کیلومتر باقیمانده شبانه روزی ادامه دارد.
این مقام مسئول احجام خاکی این پروژه را حدود 22 میلیون متر مکعب است که بسیار بزرگ بوده و با بزرگترین سد خاکی کشور برابری می کند و متذکر شد: همچنین احجام بتن ریزی بسیار بالا و حدود یک میلیون و 350 مترمکعب می باشد.
خادمی با بیان اینکه 205.4 کیلومتر تونل و پل با موقعیت منحصر بفرد حفاری شده است، خاطرنشان کرد: 9 کیلومتر پل که از یک دهلیز عبور می کند و معماری آن خاص و جزو زیباترین پل های کشور می باشد، در این مسیر احداث شده است.
معاون وزیر راه از احداث بلندترین پل ریلی کشور به طول یک هزار و 430 متر در این محور خبر داد که از روی دریاچه سد منجیل عبور می کند و یادآور شد: پیشرفت فیزیکی این پروژه در زیرسازی 95 درصد است.
وی با اشاره به ظرفیت استان گیلان در حوزه گردشگری و ترانزیت بار و مسافر، خاطرنشان کرد: با اتصال راه آهن قزوین – رشت به آستارا شبکه ریلی بین المللی تکمیل می شود.
خادمی با اشار به سختی عملیات حفاری در محور قزوین – رشت از نظر زمین شناسی و توپوگرافی، گفت: به دلیل عبور بسیاری از پل ها و تونل ها از مناطق ویژه و ریزشی بودن سازندها، عملیات خفاری نیم متر به نیم متر پیشرفت می کند و گاها باید از عرض رودخانه بگذریم.
وی راه آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا را حلقه مفقوده کریدور شمال اروپا به خلیج فارس و آبهای آزاد دانست و عنوان کرد: تحقق این کریدور می تواند در حوزه انتقال بار و مسافر در گیلان تحول ایجاد کند و ترافیک جاده ای را به سمت ریل سوق دهد.