گیلانیان : مدیرکل فنی حرفه ای استان گیلان با بیان اینکه در شرایط اجتماعی امروز ایران، گرایش به سمت دانش و تحصیلات عالیه در بین خانواده ها بیشتر شده گفت: در شرایط موجود درصد بیکاری در بین افراد تحصیل کرده بیشتر از آن هایی است که تحصیل را رها و بامهارت آموزی مشغول به کار هستند.
رحیم عطایی پور در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه این هفته شهر رشت با تبریک میلاد باسعادت امام رضا (ع) اظهار کرد: هفته کارآفرین بر اساس تقویم سال از اول تا ششم مرداد شناخته می شود.
وی با بیان اینکه در استان گیلان ۲۲ مرکز آموزش دولتی وجود دارد افزود: ظرفیت های متنوعی با گرایش رشته های مختلف، در استان مشغول به کار بوده که هدف آن ایجاد فضایی برای توانمند شدن و ارتقای مهارت جوانان استان است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گیلان با بیان اینکه ارتقای کسب مهارت می تواند بهره وری بنگاه های فعال را افزایش دهد گفت: ۸۵۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در استان گیلان موجود است تا همراه با مراکز دولتی در ارتقای مهارت جوانان نقش آفرین باشند.
عطایی پور با بیان اینکه در شرایط اجتماعی امروز ایران، گرایش به سمت دانش و تحصیلات عالیه در بین خانواده ها بیشتر شده افزود: در شرایط موجود درصد بیکاری در بین افراد تحصیل کرده بیشتر از آن هایی است که تحصیل را رها و بامهارت آموزی مشغول به کار هستند.
وی با اذعان به فرصت های متفاوت شغلی در کشور بیان کرد: همیشه علم باعث ترقی است اما علم بدون عمل مانند پرنده ای است که یکی از بال های خود را ازدست داده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گیلان با اشاره به امکان آموزش های مهارت آموزی در سنین مختلف افزود: یادگیری مهارتی سن و سال نمی شناسد و مادام العمر چراکه با آموختن مهارت می توان از آن استفاده کرد.
عطایی پور با اشاره به شعار هر ایرانی یک مهارتگفت: در بسیاری از ظرفیت هایی که در سطح استان دیده می شود اگر کسی برای فرهنگ کار ارزش قائل باشد فرصت های زیادی برای کار و فعالیت وجود دارد.
وی با بیان اینکه تسهیلات اشغال باید به صورت خطوط اعتباری محقق باشد اظهار کرد: فنی و حرفه ای در توانمندسازی مهارتی نقش دستگاهی دارد؛ ازاین رو در بخش های مراکز ثابت، صنایع و صنوف، سیار، پادگان ها و زندان ها دوره های آموزش خود را در اختیار متقاضیان قرار می دهد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گیلان با اشاره به تصویب قانون آموزش سربازان وظیفه در حین خدمت گفت: سربازان وظیفه، در حین خدمت از مهارت بهره گرفته تا کارایی و اثربخشی بهتری به عنوان نیروی مهارتی در دستگاه محل خدمت داشته و پس از ترخیص از خدمت نیز از آن مهارت، بتواند فرصت مناسب شغلی برای خود ایجاد کنند.
عطایی پور با تأکید بر هم افزایی و بین دستگاهی بودن مهارت آموزی بیان کرد: سازمان فنی حرفه ای به تنهایی قادر به تحقق مهارت آموزی نیست.
وی با اشاره به قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و مهارتی در آذر سال گذشته مورد تائید شورای نگهبان قرارگرفته و مراحل تدوین آئین نامه اجرایی آن را سپری می کند تصریح کرد: بر اساس قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و مهارتی شورای عالی در سطح کشور نقش هماهنگی بین دستگاه های اجرایی و بنگاه های اقتصادی ارائه دهنده آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای را بر عهده دارد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گیلان افزود: بر اساس این قانون سطوح مهارتی به هشت سطح کارگر ساده، کارگر ماهر، کمک کاردان حرفه ای و کاردان حرفه ای و کاردان ارشد حرفه ای و کارشناس حرفه ای و کارشناس ارشد حرفه ای و دکترای حرفه ای طبقه بندی می شود.
عطایی پور از آموزش های رسمی فنی و حرفه ای در مدارس و دانشگاه ها و آموزش های غیررسمی در مراکز مهارت آموزی خبر داد و گفت: حاصل فرهنگ سازی در حوزه مهارت آموزی منجر به گرایش جامعه به کار حرفه ای و مهارتی می شود.