Monday، 17 June 2024 | دوشنبه، 28 خرداد 1403
1 2
گیلانیان : در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه گیلان وضعیت تسریع پروژه راه آهن گیلان بررسی و به لزوم جلوگیری از واردات برنج و حمایت از کشاورزان تأکید شد. رئیس مجمع نمایندگان گیلان عصر امروز در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه گیلان با محوریت پروژه ملی راه آهن در سالن غدیر استانداری اظهار کرد: پروژه های زیرساختی در گیلان ازجمله راه آهن جز پروژه های است که در چند دولت دنبال شده و این تلاش ها در دولت کنونی سرعت بیشتری پیداکرده است. جبار کوچکی نژاد با بیان اینکه بهتر است زمان بهره برداری از پروژه راه آهن اعلام نشود افزود: باید پروژه راه آهن گیلان پس از تکمیل ازجمله اتصال آن به شهر رشت و نهایی شدن اعلام شود. وی با اشاره به زیرساخت های مستهلک راه های برون شهری گیلان افزود: راه هایی ازجمله فومن - رضوانشهر و رشت - خاجکین برای تردد بسیار نامناسب است که باید احداث و بازسازی آن در دستور کار وزارت راه باشد. نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به راه های فرسوده در گیلان اظهار کرد: بیش از دو هزار میلیارد تومان متولیان راه به پیمانکاران بدهکار هستند و ادامه کار نمی دهند. محمود شکری با بیان اینکه باید از طریق تبصره پنج مطالبات پیمانکاران پرداخت شود افزود: مطالبات پیمانکاران تا حدودی پرداخت شده اما کافی نیست. عضو مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به پروژه فاضلاب شهری تالش گفت: این پروژه ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تنها سالی ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار دارد. وی افزود: روند بودجه ریزی فاضلاب تالش بیش از یک صد سال با این روند نیاز به بودجه و اعتبار دارد. شکری با اشاره به راه آهن رشت آستارا بیان کرد: این پروژه می تواند برای کشور درآمد ارزی داشته باشد و نیازمند حمایت بیشتر است. نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه افتتاح راه آهن وعده نوروز بوده اظهار کرد: راه آهن آستارا تعیین تکلیف شده اما اتصال آن به قائم شهر با توجه به سهم ۱۵ درصد از منابع صندوق باید تخصیص پیدا کند. مهرداد بائوج لاهوتی با اشاره به هشت کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت قزوین افزود: به عنوان گیلانی خجالت می کشیم مسافران و گردشگران پشت ریل بمانند. وی با اشاره به معضل پسماند در گیلان بیان کرد: شرایط پسماند در گیلان با سایر استان های کشور بسیار متفاوت است و در قانون بودجه یک هزار میلیارد تومان برای پسماند تخصیص پیداکرده است. عضو مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به طرح های دریا محور استاندار تصریح کرد: طی ماه های اخیر سه نفر از هم وطنان ما در دریا لنگرود غرق شده اند و انتظار داریم با نگاه مناسب نسبت به ایجاد سازمان متولی دریا اقدام شود. لاهوتی با اشاره به وضعیت برنج در گیلان گفت: در چهار ماه اخیر حدود چهارصد هزار تن واردشده اما باید راهکاری ایجاد کرد تا ورود برنج به کشور گرفته شود. نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به نزدیکی انزلی به روسیه و حائز اهمیت بودن آن اظهار کرد: نرسیدن راه آهن به انزلی تنها گول زدن خودمان است و معاون وزیر نیز هر هفته گیلان است و فقط حق مأموریت می گیرد. حسن خسته بند افزود: باید وزارت راه تصمیم خود را بگیرد که آیا راه آهن گیلان به انزلی خواهد رسید یا خیر چون عدم اتصال راه آهن به انزلی این خط ریلی را ناقص می کند. وی با اشاره به اینکه بیش از یک صد میلیارد تومان برای فاضلاب انزلی اختصاص یافته گفت: انزلی دومین شهر پرجمعیت گیلان پس از رشت است که گردشگران زیادی دارد و تمام فاضلاب آن به تالاب می ریزد. عضو مجمع نمایندگان گیلان از معاون رئیس جمهور خواست تا اعتبار بسیار کم ناجیان غریق را نیز افزایش دهند تا بیش ازپیش ناجیان بی اعتبار و بی پول نباشند. نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به قول های داده شده نوبخت در شهرستان شفت اظهار کرد: راه ملاسرا شفت قرار است هفت میلیارد تومان اعتبار تخصیص پیدا کند و دستور فرمایید تا اعتبار آن تسریع پیدا کند. حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی افتخاری با اشاره به محرومیت های شهرستان شفت افزود: شفت تنها شهرستان از گیلان است که سیستم فاضلاب شهری ندارد. وی با اشاره به پل های ناقص در فومن و شفت گفت: پل ورودی فومن در حال تخریب بود که دادستان نظر معاون وزیر را برگرداند و وضعیت پل شفت نیز تا معلوم نیست. عضو مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به سد لاسک و لغو دوباره آن بیان کرد: این سد به اذعان کارشناسان هیچ ضرری برای تالاب انزلی ندارد. افتخاری با اشاره به راه شفت زنجان افزود: اتصال مردم زنجان به این راه ییلاقی یک آرزو است و برای مردم شفت نیز منفعت دارد. وی با اشاره به پل کلفت در فومن خاطرنشان کرد: این پل در معرض تخریب کامل قرار دارد و با تخریب آن راه مواصلاتی بیش از ۱۰ روستا قطع می شود. استاندار گیلان نیز با اشاره به پروژه راه آهن و نهایی شدن بخش های آن اظهار کرد: بخش های از این پروژه در کشور نمونه ندارد و ایجاد مشکل در برخی از بخش های این پروژه طبیعی بود. مصطفی سالاری با بیان اینکه تشکیل راه آهن شمال دو در گیلان ایجاد و مدیرکل آن نیز منصوب می شود افزود: در پی ساختمان برای استقرار این اداره کل در گیلان هستیم. وی با اشاره به هشت کیلومتر باقی مانده آزادراه گفت: پروژه آزادراه باقی مانده هزینه برترین بخش از آزادراه است و افتتاح آن ممکن است زمان بر باشد. نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به برنج و لزوم حمایت از تولیدکنندگان بیان کرد: اگر جلوی واردات برنج گرفته شود انتظار افزایش قیمت برنج به ۱۲ هزار تومان ممکن است. سالاری با بیان اینکه تخصیص ارز دولتی نباید موجب ضرر تولیدکنندگان و کشاورزان شوند افزود: در تلاشیم تا با برنامه ریزی صحیح کشاورزان از ذینفعان اصلی باشند.
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان