گیلانیان : مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان با انتقاد از فرار آگهی در گیلان از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا بر نحوه واگذاری آگهی های مزایده مابین نشریات محلی و روزنامه های سراسری نظارت بیشتری کند.
کریم خرسندی با اشاره به فضای شلوغ رسانه ای در استان گیلان با ازدیاد روزافزون تعداد آن ها اظهار کرد: در استان گیلان ۱۸۰ نشریه مکتوب مجوز دار، ۱۲۰ پایگاه خبری و تحلیلی، ۸۰ دفتر سرپرستی روزنامه های سراسری و ۱۶ دفتر سرپرستی خبرگزاری را داریم.
وی با بیان اینکه در پی تغییر تحولات ایجادشده در حوزه نشریات مکتوب برخی از آن ها دچار حاشیه های اقتصادی شده اند افزود: افزایش قیمت کاغذ و ملزومات چاپ ازیک طرف و کاهش درآمدهای نشریات از دستگاه های اجرایی از سوی دیگر موجب شده تا فشارها بر روی نشریات کاغذی زیاد و حواشی نیز در رابطه با آن ها در تأمین منابع ایجاد شود.
مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان با بیان اینکه مشکلات حوزه رسانه های مکتوب با استاندار گیلان مطرح و از وی تقاضای استمداد شد گفت: از استاندار گیلان خواسته شد تا با تدوین شیوه نامه و یا دستورالعملی دستگاه های اجرایی را مجاب کنند تا با رسانه های مکتوب که آثار ماندگار تولید می کنند و تاریخ گیلان را می سازند با گرفتن اشتراک سالیانه مساعدت مالی داشته باشند تا علاوه بر حمایت از رسانه ها با ارائه گزارش خود به مردم، آن ها را از عملکرد خود آگاه کنند.
خرسندی با بیان اینکه در استان گیلان فرار آگهی داریم خاطرنشان کرد: طبق قانون تمامی آگهی ها باید در ابتدا به وزارت ارشاد واگذار شود و آن اداره به شکل منصفانه و عادلانه بین مطبوعات آگهی های مزایده و یا ثبتی را توزیع کند اما در برخی مواقع شاهد فرار آگهی هستیم به طوری که برخی آگهی ها با قیمت پایین تر، رایگان، سفارشی، ارتباطی و با رانت تنها در برخی از نشریات مصوب چاپ می رسد.
مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان با اشاره به برخی از دغدغه های سرپرستان روزنامه های کثیرالانتشار مبنی بر اولویت قرار دادن حق نشر مزایده ها و آگهی ها در روزنامه های محلی تصریح کرد: در نامه ای که معاون سیاسی امنیتی استاندار به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرد برای برخی از سرپرستان و مدیران روزنامه های سراسری جای ابهام بود که بر این اساس که تمامی آگهی های مزایده باید به روزنامه های محلی واگذار شود درحالی که برخی از آگهی های مزایده تنها باید در روزنامه های سراسری و کثیرالانتشار منتشر شوند و درنتیجه جای ابهام برای روزنامه های سراسری باقی نمی گذارد.
وی با تأکید بر اینکه برخی از مزایده ها و آگاهی هایی که قید و شرطی برای آن ها به جهت نشر در روزنامه های کثیرالانتشار ندارند باید اولویت انتشارشان با روزنامه های محلی باشد بیان کرد: روزنامه های محلی علاوه بر اینکه هزینه چاپ و نشر دارند باید حق التحریر نیروهای خود، بیمه و هزینه های جانبی را نیز بپردازند درحالی که برخی از روزنامه های سراسری و منطقه ای تنها یک نماینده در گیلان دارند و این عادلانه نیست که به همان میزانی که آگهی ها و مزایده ها در روزنامه های محلی چاپ و منتشر می شود، در روزنامه های سراسری نیز به انتشار برسد و درخواست روزنامه های محلی هم این است که همچون آن ها آگهی ها و مزایده ها در آن ها به انتشار برسد.
خرسندی با بیان اینکه باید مثلاً به ازای هر سه مزایده و یا آگهی ای که در روزنامه های محلی چاپ و منتشر می شود، یک آگهی یا مزایده به روزنامه ای که متعلق به استان های دیگر است و در گیلان سرپرستی دارد واگذار شود گفت: عدم توزیع عادلانه مزایده و آگهی ها ضعفی است که مربوط به برخی از ادارات و دستگاه اجرایی می شود و در این راستا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است بر اساس قانون بر نحوه واگذاری سیاست گذاری و نظارت کند.
مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان با بیان اینکه در حال حاضر سامانه ای در راستای ثبت آگهی های مزایده ای و یا ثبتی راه اندازی شده تصریح کرد: خوشبختانه آگهی های ثبتی و تغییرات مربوط به ثبت شرکت ها از مهرماه امسال طی یک سامانه ای ثبت می شود و توسعه آن نیازمند صبر و حوصله است که در این حوزه نیازمند تلاش و هماهنگی بیشتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم تا نیرو و امکانات اولیه نرم افزاری را برنامه ریزی کند تا روند آن با کمترین آسیب و تنش هدایت شود.
وی با تأکید بر اینکه در نحوه واگذاری آگهی ها و مزایده ها به مطبوعات آسیب ها و ضعف هایی وجود دارد گفت: اگر در راستای واگذاری آگهی ها و مزایده ها به مطبوعات سامانه ای دقیق و شفاف راه اندازی شود تا تعداد آگهی های مزایده واگذارشده و نام مطبوعات نیز مشخص شود یقیناً می توان تنش های موجود فعلی را از بین برد و به عدالت نزدیک تر شد.
به گزارش فارس، در نشست خبری اصحاب رسانه با استاندار گیلان در نهم بهمن ماه جاری سه شنبه یکی از پر بحث ترین موضوعات و سؤالاتی که از سوی نشریات مکتوب مطرح شد، تغییرات ایجادشده در دستورالعمل واگذاری آگهی های مزایده به روزنامه های محلی و سراسری ابلاغ شده از سوی مدیرکل سیاسی و انتخابات استاندار بود.
بر اساس دستورالعمل جدید شیوه نامه واگذاری آگهی های مزایده، ۷۰ درصد آگهی ها به روزنامه های محلی و ۳۰ درصد آن ها به روزنامه های سراسری سیاست گذاری شده که این موضوع موردانتقاد شدید سرپرستان و مدیران روزنامه های سراسری در استان گیلان واقع شده است.