Sunday، 06 October 2024 | یکشنبه، 15 مهر 1403
1 2

گیلانیان : کمتر از ۴۸ ساعت بارش برف در استان گیلان، به راحتی توانست این استان را فلج کند. راه ها بسته شد، از ۷۱ هزار مشترک آب شرب شهری، ۶۴ هزار مشترک دچار قطعی آب در سطح شهرهای استان شدند. آمار قطعی مشترکان آب روستایی را هم باید به این رقم اضافه کرد که تا چهار روز پس از اتمام بارش برف، همچنان از آب شرب برخوردار نبودند.


در حوزه شبکه برق رسانی نیز به گفته  مسئولان، ۸۵ درصد خطوط انتقال برق تحت تاثیر بارش برف قرار گرفت و تا پنج،-شش روز پس از اتمام بارش، همچنان در بسیاری از شهرها و روستاهای گیلان، مشترکان مجبور به تحمل قطعی برق شدند به طوری که به عنوان مثال در شهری چون املش با قطع نزدیک به ۷۲ ساعته برق و آب، عملا نانوایی ها قادر به پخت نان برای مردم نبودند یا در شهر لنگرود قطعی برق و ناتوانی شبکه توزیع برای اتصال مداوم آن موجب شد که علاوه بر قطعی آب، خانواده های بسیاری نتوانند از پکیج های گرمایشی خود برای گرم کردن منازل در اوج بارش برف بهره مند شوند. از سوی دیگر خطوط تلفن مشترکان در سراسر استان نیز طی بارش ۴۸ ساعته برف دچار اختلال شد و در نهایت پس از همه کم و کاستی های دستگاه های اجرایی در خدمات رسانی به مردم در شهرها و روستاها، کشته شدن ۹ نفر و در راه ماندن بیش از دو هزار مسافر در راه های منتهی به استان سبب شد که خاطره بارش برف دهه سوم بهمن ماه امسال خوش و شیرین نباشد.

این وضعیت در حالی رقم خورد که اداره کل هواشناسی استان به درستی و چند روز پیش از بارش، با پیش بینی های دقیق، هشدارهای لازم از بارش شدید برف را اعلام کرده بود.

*داستان تکراری پاک کردن صورت مسئله به جای حل مسئله

اما این خاطره تلخ تنها برای مردم نبود بلکه سنگینی بارش برف و تبعات آن پس از اتمام بارش، دامان برخی مدیران دستگاه ها در گیلان را نیز گرفت. به طوریکه مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان مجبور به استعفا شد تا در کمتر از ۲۴ ساعت، از سوی سازمان راهداری سرپرستی جدید بر صندلی آن تکیه زند. اتفاقی تکراری که در برف سال ۹۳ نیز رقم خورده بود. زمانی که بارش ۱۸ ساعته برف بهمن ۹۳ منجر به بسته شدن راه ها در سطح استان شد، ناصر آل محمدی مدیرکل وقت راهداری نیز عزل شد و محمدرضا نازک کار جایگزین وی شد.


هرچند در زمان برکناری ناصر آل محمدی، وی شکوائیه ای از مسئولان در جمع خبرنگاران اظهار کرد که نشان می داد عمر ماشین آلات لجستیک استان به پایان رسیده و تلاش ها برای تامین بودجه برای احیای آن مورد بی اعتنایی استاندار وقت و سایر مسئولان در سطح استان و کشور قرار گرفته است و چنین بی اعتنایی سبب شده که تلاش های اداره کل راهداری برای بازگشایی راه ها بی ثمر باقی بماند.

عمر مفید و استاندارد ماشین آلات برای موقعیت هایی چون بارش برف، تنها ۱۰ سال است اما طبق گزارش های مدیرکل وقت راهداری در سال ۹۳، همان زمان عمر برخی ماشین آلات لجستیکی گیلان بیش از ۴۵ سال بود که همچنان در حال فعالیت در جاده های گیلان بودند.

با گذشت پنج سال از آن زمان، به نظر می رسد عملا هیچ احیایی در ماشین الات لجستیکی استان صورت نگرفته زیرا در نخستین ساعات بارش برف امسال، نه تنها ستاد مدیریت بحران استان نتوانست با تکیه بر توان لجستیکی خود راه های ورودی استان ( قزوین- رشت) را برف روبی کرده و باز نگه دارد بلکه پس از ۲۴ ساعت، با انتشار تصاویری از مسافران و خودروهایی که در ۳۰ کیلومتری حدفاصل امامزاده هاشم تا رشت در برف مانده بودند نشان داد که باز کردن جاده ها در نزدیکی رشت نیز از توان ماشین آلات لجستیکی استان خارج بود و این وضعیت نشان داد که با گذشت پنج سال هنوز هم ماشین الات لجستیکی گیلان در مدیریت بحران هایی از جمله بارش سنگین برف ناکارامد و فرسوده است.

در چنین وضعیتی، سازمان راهداری و حمل و نقل، داستان تکراری استعفای اجباری مدیرکل استان در این حوزه را به نمایش گذاشت تا این بار محمدرضا نازک کار نیز همچون ناصر آل محمدی در برف ۹۳، جای خود را به مدیر دیگری بدهد در حالیکه همچنان داستان طولانی عمر ۵۰ ساله لجستیک استان بدون چاره اندیشی بر سر جای خود باقی بماند.

*فرسودگی شبکه توزیع برق، علت تکراری قطعی برق مشترکان

از سوی دیگر، به دلیل تخریب شبکه های توزیع برق در شهرهای مختلف استان به ویژه شرق گیلان، نزدیک به ۷۲ ساعت قطعی برق رقم خورد، به طوریکه به گفته استاندار گیلان" بارش برف توانست ۸۵ درصد خطوط انتقال برق استان را تحت تاثیر قرار دهد.


ارسلان زارع در این باره گفت: طی بارش برف، ۱۹ پست ۶۶ کیلو وات، ۲ پست فوق توزیع ۲۳۰ کیلوولت استان از مدار خارج شد و برق بیش از ۲۵۰ هزار مشترک گیلانی قطع شد.

فرسودگی شبکه توزیع برق اصلی ترین دلیل قطعی برق مشترکان اعلام شده است، چالشی که سالهاست گریبان مشترکان گیلانی را گرفته و در برف سال ۸۳ و ۸۶ و ۹۳ نیز این مشکل بارها علت اصلی قطعی برق در سطح استان را به خود اختصاص داده است.

اما انچه که مطرح نمی شود اینست که چطور طی این سالها تلاشی برای بهبود این وضع صورت نگرفته و عملا هر سال این مشکل منجر می شود بارش برف سپید، خاموشی را برای مشترکان شهری و روستایی گیلان رقم بزند؟!

هرچند با ورود محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه به گیلان طی روزهای برفی هفته پیش، قول تخصیص ۵۰ میلیارد تومانی به این مشکل داده شد اما حال باید منتظر ماند و تخصیص آن را در شبکه توزیع برق استان دید. شبکه ای که سالیان سال است به حال خود رها شده و اثری از نوسازی و احیا را در بدنه خود ندیده است.

با گذشت این روزها و شب های برفی، به نظر می رسد همچنان داستان آماده نبودن گیلان برای روبه رو شدن با شرایط بحرانی از جمله حوادث طبیعی ادامه دارد و بارها و بارها مسئولان به جای حل مساله به پاک کردن صورت مساله می پردازند. در حالیکه روز به روز بر جمعیت استان گردشگرپذیر گیلان افزوده می شود و پیش بینی می شود طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده جمعیت ساکن در گیلان به چهاربرابر جمعیت کنونی برسد.

با چنین پیش بینی شاید باید منتظر شرایط بحرانی تری در آینده بود!.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : ساختمان آدینه

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان