اختصاصی گیلانیان : ایلنای گیلان در تاریخ 2/3/1400 نوشت : "مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستائیان و عشایر در شانزدهمین سالگرد تاسیس این صندوق از ارائه بسته تشویقی به کارگزاران و بیمه شدگان ( ! ) این صندوق خبر داد" .
جناب مدیرعامل در ادامه افزودند : "همچنین به ۱۷۶ نفر از بیمه شدگانی که از تاریخ ۳ لغایت ۱۰ خردادماه اقدام به ثبت نام و یا واریز حق بیمه نمایند به قید قرعه کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و مشهد مقدس اعطا می شود".
آقای مدیر عامل ! برکسی پوشیده نیست اگر صندوق بیمه محصولات کشاورزی بر اساس عدل و انصاف و کارشناسی صادقانه عمل نماید پشتیبان مالی بسیار خوبی برای کشاورزان به ویژه در سال های سختی مثل امسال می تواند باشد.
نتیجه عملکرد گذشته صندوق چنان وجهه این صندوق را در نزد کشاورزان تخریب کرد که متولیان این مهم ناگزیرند مثل فروشگاه های زنجیره ای و امثال آن برای جذب مشتری با اعلام جایزه – از نوع ، یکی بخر ، دوتا ببر - و بسته حمایتی استفاده نماید !؟
چه خوب است برای جذب کشاورز ابتدا موقعیت تخریب شده صندوق با بازنگری عملکرد و یافتن معایب و کاستی ها و رفع آنها و تقویت محاسن در عمل کشاورز را راغب به بیمه محصولات نماید .
محصول کشاورز به ویژه برنج و چای که از محصولات استراتژیکی است اگرچه به ظاهر در مالکیت شخص کشاورز است ولی به واقع در جهت تامین نیازهای اساسی و بحث امنیت غذایی مملکت است بنابراین نیاز به عنایت ویژه همگانی دارد که تاکنون در مقام حرف باقیمانده است .
از کشاورزی در داخل بانک کشاورزی آستانه اشرفیه سوال شد چرا محصولاتت را بیمه نمی کنی ؟ وی بدون درنگ اعلام کرد بیمه فقط پول می گیرد ولی تاوان نمی دهد ! چند کشاورز دیگر حاضر در بانک انگار دل پرخونی از صندوق داشتند با اخم و تخم معنی داری از کنار سوال گذشتند و حاضر به اظهار نظر نشدند !
آقای مدیر عامل ! صندوق بیمه محصولات چنان بدبینی ای در اکثرکشاورزان به وجود آورد که دیگر تلاش کارگزاران شما نمی تواند کشاورز را به سمت بیمه محصولات جلب نماید بنابراین بسته حمایتی شما صرف باطل نکنید.
به تجربه ثابت شد صندوق بیمه محصولات کشاورزی اولا : ارزیابی کارشناسان خود از خسارات وارده به محصولات کشاورزی را قبول نمی کند؛ این مورد مسبوق به سابقه است؛ ثانیا : به کارشناسان می گوید تا چند درصد برآورد خسارت محصولات کشاورزی را تقلیل دهند و یا برآورد نمایند ؟! ثالثا : صندوق به موقع خسارت کشاورز را پرداخت نمی کند ، صبر می کند تا کشاورزان برای سال زراعی جدید اقدام به بیمه محصولات نمایند تا از پول بیمه شدگان جدید پس از 5، 6 ماه بعد از برداشت محصول یک پول نمادین پرداخت نماید.
چطور مدیر عامل صندوق و سایر ایادی در پایان ماه و بدون تاخیر حقوق و مزایا خود را باید دریافت کنند ولی کشاورز زجر کشیده تک محصول خسارت محصولات خود را بعد از شش ماه باید دریافت نماید که در برخی موارد مبلغ خسارت کمتر از میزان حق بیمه پرداختی است !؟
بنابراین حتی نعل وارونه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت در مصاحبه 24/2/1400 با ایسنای گیلان کلّ این موضوع است که اعلام کرد : "برخی از کشاورزان به دلیل بالا بودن سن و آشنا نبودن به قوانین بیمه از بیمه کردن شالیزارها امتناع می ورزند و به همین دلیل تاکنون فقط ۲۵ درصد از شالیزارهای این شهرستان بیمه شده اند" !!؟؟
این نگرش مدیریت محترم در واقع توهین به زحمتکش ترین قشر مولد گیلان است که کشاورزان سن بالا را فاقد عقل اقتصادی می داند ، شاید هم حق دارد چون وقتی ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان نماینده صندوق بیمه محصولات کشاورزی باشد یحتمل ایشان نیز از این خوان نعمت بهره ای خواهد برد پس باید برای نقصان عملکرد دلایلی بتراشد !
البته مصاحبه ایشان حدود یک هفته ، شاید بیشتر جهت ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی استان ارسال شد و این اطمینان حاصل شد که ریاست محترم گزارش را رویت نمودند ، الحمد الله والمنت هیچ عکس العملی از سوی ایشان مشاهده نشد. شاید عدم عکس العمل ایشان به صلاح نماینده استان در صندوق بیمه کشاورزی باشد.
بهر حال انتظار می رود برخی از مدیران در حاتم بخشی ها و اظهار نظرها ضمن توجه به عملکرد اداره تحت مسئولیت خود شان مخاطبان خود را هم در نظر داشته باشند تا توهین تلقی نشود .