Friday، 19 April 2024 | جمعه، 31 فروردین 1403
1 2

گیلانیان : استاندار گیلان با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت صنعت چای، گفت: ارتقای کیفی تولید هم در باغات و هم در کارخانجات در قالب زنجیره تولید تا مصرف، می تواند ضامن حفظ بلندمدت و رونق صنعت چای باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی صبح امروز  (دوشنبه) در نشست بررسی مسائل و مشکلات صنعت چای در محل سازمان چای کشور در لاهیجان ضمن تسلیت ایام فاطمیه، با بیان اینکه از کشاورزان و تولیدکنندگان حمایت می کنیم، گفت: تکمیل زنجیره ارزش تولید، افزایش بهره وری و ارتقای راندمان تولید در واحد سطح از اقداماتی که باید در بخش تولیدات کشاورزی استان به طور جدی پیگیری و اجرا شود.

وی چای را از محصولات استراتژیک استان عنوان و ذکر کرد: برداشت چای در سال زراعی جاری به اتمام رسیده و اینک چایکاران باید برای آماده سازی باغات چای برای سال زراعی آینده اقدام کنند که با اقدامات به زراعی می توانند در راستای بهبود تولید و میزان برداشت تلاش کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه  پرداخت باقیمانده بهای برگ سبز چای در دستور است و  قیمت گذاری برگ سبز چای در هفته های آینده در دولت تصمیم گیری می شود، خاطر نشان کرد: قیمت منصفانه ای در این رابطه تعیین خواهد شد.

وی با اشاره به توجه دولت سیزدهم به تولید چای به ویژه در سالی که گذشت، اظهار کرد: با توجه به نگاه راهبردی دولت در بخش های مختلف اعم از تولیدات کشاورزی، افزایش بهره وری به ویژه تولید در سطح و کیفیت حائز اهمیت است.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه زنجیره ها و حلقه ها را باید با هم ببینم در غیر این صورت آسیب خواهیم دید، افزود: اگر به تولید توجه کرده و افزایش تولید داشته باشیم اما در حوزه بازار، بازرگانی و حلقه آخر دچار مشکل باشیم عملا هیچ فایده ای ندارد و برعکس این موضوع هم باز اختلال ایجاد می شود.

وی با اشاره به الگوی کشت اظهار کرد: کشاورزانی که از الگوی تولید و کشت در بخش کشاورزی پیروی می کنند، از یارانه برخوردار می شوندچنانکه در حال حاضر برنج در این بخش قرار گرفته است ضمن اینکه چایکاران هم می توانند از این مهم بهره مند شوند.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر ضرورت توجه به بسته بندی، فرآوری چای با کیفیت و قیمت مناسب محصول خاطر نشان کرد: قیمت چای باید برای مصرف کننده و تولید کننده مقرون به صرفه باشد، افزایش تولید و کیفیت نیز باید با اقدامات به زراعی در باغات چای و استفاده از فناوری های نوین و مکانیزاسیون افزایش یابد.

دکتر عباسی با بیان اینکه باید با بکارگیری ناظران کیفیت را افزایش داد، اظهار کرد: نوسازی، بازسازی و بروزرسانی کارخانجات چای سازی اهمیت بسزایی در کاهش ضایعات و ارتقا کیفیت نهایی محصول دارد البته تسهیلاتی برای این بخش نیز در نظر گرفته شده است.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه مصرف کنندگان حقی دارند که باید در تولید محصولات کشاورزی اعم از چای مورد توجه قرار گیرد، افزود: لاهیجان در یونسکو پایتخت چای ایران اعلام شده است این مهم افتخاری است که باید قدر بدانیم.

دکتر عباسی اظهار کرد: حمایت از تولیدات کشاورزی اعم از چای، برنج، مرکبات، زیتون، فندوق، بادام یا هر محصول دیگر را بر خود تکلیف می دانم، یقین بدانید نگاه دولت هم بر همین امر استوار است.

وی گفت: حمایت همه جانبه از تولید اعم از بخش کشاورزی و صنعت یکی از برنامه های مهم و راهبردی دولت مردمی و انقلابی سیزدهم در استان است.

*تولید سالیانه ۲۰ تا ۳۰ هزار تن چای

رئیس سازمان چای کشور نیز در این نشست در سخنانی با اشاره به تولید حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن تولید چای در سال های اخیر گفت: در این مدت وضعیت باثباتی برای صنعت چای کشور ایجاد شده است.

حبیب جهانساز با اشاره به سه تفاهمنامه امضا شده با بانک توسعه، مهر و کشاورزی خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۴۷ میلیارد تومان سرمایه در گردش به چایکاران و نزدیک ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه ای به کشاورزان برای توسعه به زراعی در باغات چای پرداخت شد که بالغ بر ۲ هزار هکتار از باغات اصلاح و به زراعی شد، پرداخت این تسهیلات در سال جاری نیز ادامه دارد.

در این نشست همچنین نمایندگان باغداران، کارخانجات، اتحادیه ها، فعالان، ناظران حوزه چای استان گیلان نقطه نظرات خود را بیان کردند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان