Friday، 26 April 2024 | جمعه، 07 اردیبهشت 1403
1 2

گیلانیان : استاندار گیلان با اشاره به کاهش حدود ۱۲۰میلیون متر مکعبی ذخیره آب سد سفید رود نسبت به سال گذشته و پایین بودن میزان منابع آب بدلیل کمبود بارش ها، گفت: تحقق بهره وری بیشتر از اراضی کشاورزی و منابع آبی گیلان با تکیه بر دانش روز امکان پذیر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی پیش از ظهر امروز (دوشنبه 14 فروردین ماه 1402) در جلسه شورای حفاظت منابع آب با بیان اینکه آب مورد نیاز ۲۳۸ هزار هکتار از شالیزارهای استان باید تامین شود، بر حفظ شرایط موجود منابع آبی گیلان تاکید کرد و افزود: حفظ وضع موجود و بهره وری مطلوب از منابع آبی بسیار اهمیت دارد که باید به آن پرداخته شود.

وی تصریح کرد: با توجه به کاهش حدود ۱۲۰ میلیون متر مکعبی ذخیره آب سد سفید رود نسبت به سال گذشته و پایین بودن میزان منابع آب بدلیل کمبود بارش ها در گیلان در فصل زراعی به کشاورزان توصیه می شود تا در شخم، خزانه گیری و نشا برنج در تمامی اراضی شالیکاری شان بر اساس تقویم زراعی اقدام کنند.

*ترمیم، بهسازی و نوسازی شبکه آبرسانی کشاورزی تسریع شود

استاندار گیلان با تاکید بر ترمیم، بهسازی و نوسازی شبکه آبرسانی در بخش کشاورزی، اضافه کرد: بهره گیری از امکانات و شرایط موجود در حوزه منابع آبی باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر عباسی بیان کرد: باید از  تمامی ظرفیت های آبی استان اعم از آب بندان ها و نهرهای سنتی و رودخانه ها به صورت بهینه بهره گرفته شود؛ ضمن اینکه بذر مناسب و کودهای پتاس و فسفات مورد نیاز کشاورزان و تسهیلات کشاورزی به کارخانه های شالیکوبی و کشاورزان به موقع در اختیار آن ها قرار گیرد.

*لزوم رعایت تقویم زراعی توسط کشاورزان

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر اینکه اصلاح الگوی کشت در اولویت قرار گیرد، گفت: نگاه سنتی به کشاورزی در شرایط فعلی پاسخگوی نیازهای امروز نیست.

دکتر عباسی ادامه داد: اصلاح الگوی مصرف، انتخاب بذر، رعایت تقویم زراعی و میزان کود دهی همانند زنجیره ای به هم وصل هستند و باید نگاه توأمان به این مسائل داشت.

وی از تدوین تقویم زراعی استان خبر داد و گفت: بازه زمانی پانزدهم تا ۳۱ اردیبهشت ماه برای آغاز کار نشاکاری در استان پیش بینی شده که  در بعضی جاها زودتر و برخی جاها دیرتر کشت می شود و کشاورزان برای تامین آب مورد نیازشان با متولیان بخش آب و کشاورزی همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند.

استاندار گیلان با تاکید براینکه تمام تلاش مان برای تولید و افزایش محصول برنج در استان است،گفت: برای تحقق این مهم با توکل به عنایت همیشگی خداوند متعال، فقط نباید نگاه مان به  آسمان و بارش ها باشد بلکه باید تمامی عواملی که در کشت و تولید بهینه تاثیر گذار است را مدنظر قرار دهیم و تمامی امکانات و شرایط لازم در کنار هم قرار بگیرد.

وی با تاکید بر ضرورت خارج شدن از شیوه های سنتی کشت برنج خاطر نشان کرد: باید از نو آوری و تجهیزات و دانش علمی روز استفاده کنیم تا به نتیجه برسیم؛ ضمن اینکه در چنین شرایطی مشارکت مردم بسیار مهم است و اگر مردم احساس کنند با آن ها موضوعات صادقانه بیان می شود،  همکاری می کنند.

دکتر عباسی افزود: اگر متناسب با تولید، آب را تنظیم کنیم و میزان هزینه مقدار آبی را که به مزارع منتقل می کنیم، کاهش دهیم این موجب مقرون به صرفه شدن تولید و افزایش آن می شود.

وی با اشاره به ضرورت حفر و تجهیز چاه هایی در استان بر احداث  و بازسازی سر دهنه ها به صورت اصولی و اساسی تاکید کرد و گفت: برای بهره گیری از تمامی ظرفیت ها از ظرفیت تراکتورهای بدون پلاک هم استفاده می شود اما باید تعهد دهند تا در ازای دریافت سوخت به میزان تراکتورهایی که پلاک دارند ، خدمات دهند.

استاندار گیلان همچنین بر استفاده کردن کشاورزان از بیمه کشاورزی تاکید و تصریح کرد: کشاورزی هم به ویژه در جاهای پر تنش آبی همچون بیمه های دیگر می تواند کمک موثری برای جبران بخشی از مشکلات کشاورزان در صورت آسیب به محصول شان باشد؛ ضمن اینکه کارشناسان بیمه کشاورزی همراهی لازم در حمایت بیمه ای  در زمان خسارت وارده به کشاورزان را داشته باشند.

*هیچ زمین زراعی نباید امسال بلاتکلیف رها شود

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: امسال به عنوان دستور العمل هیچ کشاورزی نباید زمین زراعی خودش را بلاتکلیف بگذارد چرا که در هدر رفت آب تاثیر گذار است و اگر نمی توانند زمین خود را کشت کنند، در اختیار دیگران قرار دهند.

دکتر عباسی ادامه داد: اگر زمینی در بین زمین های زراعی دیگر کشت نشود در هدر رفت و منابع آبی تاثیرگذار  است.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته برخی کشاورزان چندین سال زمین خود را کشت نمی کردند و افراد سود جو با خرید این زمین ها آن ها را تغییر کاربری دادند، خاطر نشان کرد: اجازه نمی دهیم که زمین های کشاورزی که ارزش آن کمتر از طلا نیست در اختیار یک عده سودجو قرار بگیرد.

استاندار گیلان گفت: در کمیسیون ماده ۹۹ و ۱۰۰ سختگیری باید افزایش یابد و در زمین های کشاورزی فعال که در حال کشاورزی هستند ، مگر جایی که  کمیته تشخیص دهد که زمین مقرون به صرفه کشاورزی نیست ؛ می توان به جای برنج از زراعت چوب استفاده و محصولات جایگزین استفاده کرد.

وی تصریح کرد: زمین های زراعی نباید تبدیل به زمین باغی شود و بیشتر از این نباید زمین های زراعی استان از بین برود.

وی بیان کرد: نباید به بهانه توسعه که مورد تاکید است، زمین های ناب زراعی تحت تاثیر منفی قرار گیرد.

*ضرورت مشارکت مردم و اطلاع رسانی دقیق متولیان امر با بهره مندی از همه ظرفیتها

استاندار گیلان در ادامه  با اشاره به اهمیت مشارکت مردمی در امور مختلف، تصریح کرد: مشارکت مردم در مدیریت مصرف آب و همچنین افزایش بهره وری در بخش کشاورزی بسیار اهمیت دارد و مورد تاکید است.

وی، تعامل، هم پوشانی و هم افزایی را گره گشای امروز دانست و افزود: همراهی و تعامل مسئولان در کنار مشارکت مردم بسیاری از مسائل را حل می کند.

استاندار گیلان مشارکت مردم و اطلاع رسانی دقیق متولیان امر با بهره مندی از همه ظرفیتها از طریق رسانه ها، بخشداران و دهیاران برای سال زراعی امسال بهتر از پارسال در قالب بخش ها و بلوک بندی لازم را ضروری دانست و گفت:  نوآوری و ابتکارات تحقیقات برنج و جهاد کشاورزی بکار گرفته شود تا تولید بهتری را امسال تجربه کنیم.

استاندار گیلان ضمن گرامیداشت یاد مرحوم هاشمی کاشف برنج هاشمی، با تاکید بر فرهنگ سازی افزایش بهره وری محصولات کشاورزی، اضافه کرد: مرکز تحقیقات برنج باید روی ارقام پرمحصول با کم میزان مصرف آب برنامه ریزی کند.

*مدیریت منابع آبی حرف اول را در چالش ها می زند

دکتر عباسی همچنین با اشاره به اینکه از ظرفیت میرآب ها در مناطق روستایی استفاده شود، گفت: ضمن بهره گیری از ظرفیت میرآب های باتجربه با همراهی مردم، در برخی نقاط حساس از پایش تصویری جهت نظارت بیشتر استفاده شود.

دکتر عباسی با بیان اینکه در حال حاضر در شرایط بحران تنش آبی قرار نداریم، اضافه کرد: در صورت بحرانی شدن اوضاع، اعتبارات و امکانات از قبل پیش بینی شده است و جای نگرانی نیست.

وی با بیان اینکه بسیاری مشکلات، اعتباری و مالی نیست، افزود: مدیریت منابع آبی حرف اول را در برون رفت از چالش ها و تنش ها می زند.

استاندار گیلان همچنین بر برنامه ریزی درست و دقیق و در عین حال نظارت مداوم بر عملکردها بر اساس تجربه ارزشمند سال گذشته مدیران در قرارگاه جهادی آب کشاورزی و نیز لزوم توجه به تامین آب شرب در کنار آب زراعی، گفت: درباره حق آبه هم همانند دیگر امور فصل زراعی، متولیان امر با همکاری فرمانداران و ائمه جمعه با حضور در جمع کشاورزان و نمازگزاران نمازهای عبادی سیاسی جمعه و نیز کمک رسانه ها به مردم به درستی اطلاع رسانی کنند.

در این جلسه که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و فرمانداران شهرستان های گیلان نیز حضور داشتند، تعدادی از اعضا همچون رئیس سازمان جهادکشاورزی، مدیرعامل آب منطقه ای و مدیرکل هواشناسی گیلان در خصوص تقویم زراعی سال جاری و آخرین وضعیت کشاورزی، بیلان سال آبی جاری تاکنون و وضعیت آب و هوایی گیلان ارائه گزارش کردند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان