Friday، 26 April 2024 | جمعه، 07 اردیبهشت 1403
1 2

گیلانیان : به نظر می رسد در عصر صفوی هم داد و ستد مالی دچار نقصان بود که صائب تبریزی شاعر قرن یازدهم مجبور به سرودن این بیت شد : عنان مال خویش به دست غیر مده- که حق خود طلبیدن کم از گدایی نیست.

ظاهرا این قصه در زمان ما هم مصداق پیدا کرد زیرا سپردن پول به بانک ها مثل قیف شد که ورود آسان و خروج تقریبا با به دلیل هزارتو بودن مسیر بسیار مشکل است.

قصد این نیست که از سختی برداشت پول از بانک گله شود ولی ضوابطی که برای عامه اجرا می شود با ضوابط خواص تفاوت از زمین تا آسمان است، بماناد! ولی نکته مهم اینجاست:

مدتی است بسیاری از عابر بانک ها همان مبلغ ناچیز 200 هزار تومانی را هم به دارندگان حساب پرداخت نمی کنند به ندرت برخی عابر بانک ها ، شاید کمتر از انگشتان یک دست پرداخت دارند که آنهم با صف متقاضیان مواجه هست در نتیجه باید معاملات عموم مردم با بقال و چقال و آپاراتی و سبزی فروش محل از طریق کارت بانکی صورت گیرد.

هر تراکنش فلان مبلغ بابت کارمزد از صاحب کارت بعبارت بهتر از حاحب حساب کسر می شود که اگر کارمزد ها یک ماه محاسبه شود تقریبا یک رقم چشمگیری از احاد مردم نادانسته گرفته می شود که اگر کل تراکنش کشوری محاسبه شود شاید بانک ها حدود معادل بودجه کشور کسب سود می کنند.

بدون شک دست اندرکاران بانکداری اسلامی می دانند اوضاع تحمیلی داد و ستد مالی برای کسب سود بیشتر با مضیقه قرار دادن مردم صورت می گیرد این عمل یک ظلم آشکار و سوء استفاده مالی از نیاز مردم است که از حیث دینی حرام محسوب می شود.

شاید تحمل این ظلم از سوی بانک های دولتی قابل تحمل باشد زیرا این امیدواری هست که بخشی از این کارمزدها به حساب دولت منظور می شود و در این عصر تحریم ها کمکی به ذدولت کشور محسوب می شود گرچه سهم بانک های دولتی از این درآمد قابل توجه است ولی معلوم نیست سهم دولت از کارمزد های وصولی بانک های خصوصی چقدر است ؟ شاید خوش به حال بانک های خصوصی می شود!

با کمال تاسف برخی از بانکه از این فشار هم بالاتر رفته و ترفند جدیدی برای کسب سود بیشتر به اجرا گذاشته اند که با روش گذشته بانک هتا تفاوت دارد.

پیشترها وقتی مشتری می خواست از طریق سیستم بانکی پولی را حواله کند، بهنگام اجرای عملیات اگر کارت مقصد برای بانک محرز نمی شد و یا تاریخ اعتبار کارت منقضی شده بود تراکنش را نمی پذیرفت و خیال مشتری را در همین ابتدای کار راحت می کرد اما در ترفند جدید تراکنش صورت می گیرد و کارمزد بانک اخذ می شود بعد از چند دقیقه حواله ارسالی تحت عنوان (اصلاحیه) به بهانه اینکه شماره کار نامعتبر است با کسر کارمزد مجدد برگشت می خورد، به قول صدا و سیمایی ها با یک رفت و برگشت بانکی اگر بلافاصله حواله با همان مشخصات اولیه ارسال شود بانک با کسر کارمزد برای سومین بار حواله را می پذیرد.

بعبارت بهتر بانک برای انتقال یک حواله ساده با مشخصات واحد مقصد سه بار کارمزد می گیرد که این عمل ظلم آشکار بر مردم است . نویسنده مجتهد نیست ولی بر اساس آموزه دینی قریب به یقین می داند این پول ها حرام است و گناهش بعهده متولیان بانک و ... برای کسب سود بیشتر است .  

نویسنده:
حسین لطفی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان