Thursday، 28 March 2024 | پنجشنبه، 09 فروردین 1403
1 2

کار، کارِ تهران است ؟

۱۴۰۲/۰۲/۲۴ ۱۲:۲۰ | چاپ کد خبر: 84754 |

اختصاصی گیلانیان |طی سالیان گذشته و در اقصی نقاط کشور، هرگاه که زبان مسئولین استانی و شهری از توضیحات عاجز مانده، "تهران" به‌عنوان عامل نواقص و معضلات معرفی شده‌است ...

یکی از اعضای محترم و اتفاقا تحصیل‌کرده شورای شهر رشت؛ طی اظهاراتی درباره وضعیت پسماند‌ها و آلودگی ناشی از آن‌ها در رشت و گیلان، پرسیده است که " آیا کشور هم به فکر گیلان نیست؟ "

 سوال بالا هرچند درمیان مردمان مناطق گوناگون کشور مطرح می‌گردد و گاه پاسخ‌های عجیب و غریبی هم به آن داده می‌شود اما بیشترش ریشه در ناکارآمدی مسئولینی دارد که توان اداره و رفع مشکلات و معضلات را ندارند و این عدم توانایی را به گردن نگاه‌های قومی مرکز علیه پیرامون و تبعیض مرکز نسبت‌به پیرامون می‌اندازند.

 مفروضات فوق، نگارنده این سطور که سال‌ها در حوزه‌ی قومیت‌گرایی در ایران خوانده و گاهی هم نوشته را به یاد بخشی از خاطرات علی عبدالعلی‌زاده؛ استاندار اسبق آذربایجان‌شرقی تحت عنوان "خاطرات آقای استاندار" می‌اندازد. عبدالعلی‌زاده که از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۳۷۶ و پیش از تصدی منصب وزارت مسکن و شهرسازی، استاندار آذربایجان‌شرقی بود، عنوان می‌کند که تا پیش از ورود او به استان، دیدگاه مردمان منطقه علیه مرکزیت سیاسی کشور تیره شده بود و مسئولان محلی که به گفته‌ی او کارآمدی لازم را برای حل بحران‌های استان نداشتند، همه تقصیر‌ها را به گردن "تهران" می‌انداختند.

 عبدالعلی‌زاده همچنین بیان می‌کند که پس از روی‌کارآمدنش اختیارات ویژه‌ای را جهت توسعه منطقه از هیئت‌دولت وقت دریافت نموده و با مدیریت صحیحی که به‌خرج داده صنعت و اقتصاد آذربایجان‌شرقی پس از مدتی رکود و تنزل؛ دوباره به دوره شکوفایی بازگشته‌است.

 هدف از روایتی که آمد نه دهن‌کجی به شخص و نهاد و همه مسئولین استانی است و نه خرده‌گیری به کسی که به‌نظر بنده فعال‌ترین و باسوادترین عضو فعلی شوراست بلکه یادآوری این نکته است که حق گرفتنی است و هیچکس در تهران با کسی از کردستان و گیلان و آذربایجان و بلوچستان پدرکشتگی ندارد‌.

 بیننا و بین الله، این‌که معضل ترافیک در رشت به‌علت عدم تعبیه زیرساخت‌های لازم و راه‌ها، پل‌ها و کمربندی‌های جدید، تبدیل به یک بحران شده، اینکه مسئله‌ی شهری با قریب یک میلیون جمعیت، عدم وجود سطل زباله به مقدار کافی است، اینکه ما نتوانسته‌ایم مشکلات مربوط به پسماندمان را حل و فصل کنیم،  اینکه یک شهردار را در کمتر از یک سال، سه مرتبه استیضاح کردند، اینکه یک شخص هم موافق استیضاح بود و هم مخالف آن و کسی نمی‌گوید بالای چشمت ابروست و اینکه این‌همه مدت شهری با این حجم از مشکلات، شهردار نداشت، ربطی به تهران ندارد.

.

.

به قلم : عرفان ایمانی

دانش آموخته دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی

.

.

.

.

.

پی نوشت :

نوشتار های منتشره در بخش نقد و نظر پایگاه گیلانیان، الزاما نظر این پایگاه تحلیلی، خبری نمی باشد.

نویسنده:
عرفان ایمانی _ آموخته ی اقتصاد سیاسی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان