Thursday، 28 March 2024 | پنجشنبه، 09 فروردین 1403
1 2

گیلانیان |آوازه حیوانات در ایران در گذشته به دلیل تعداد زیاد ولگرد‌ها در شهر‌های بزرگ به ویژه تهران دچار افت شده است. اما بر خلاف سگ ها، گربه‌ها برای قرن‌ها در ایران حیوانات خانگی ارزشمندی بوده اند.

گربه بزرگی که روی پله‌های موزه گربه‌ها در تهران خوابیده است، پذیرای بازدیدکنندگان این مجموعه است که شامل حدود ۳۰ گربه است که در راهرو‌ها و سالن‌های آن پرسه می‌زنند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: به میوزه تهران خوش آمدید، فضای نمایشگاهی با بودجه خصوصی در پایتخت ایران که در آن حدود ۳۰ گربه سان آزادانه در کنار بازدیدکنندگان انسانی پرسه می‌زنند.

این حیوانات که نام‌های بسیاری از جمله «شهرزاد»، «فرخ»، «شاپور» و «شیرین» دارند، ستاره‌های واقعی این موزه هستند که در سال ۲۰۲۰ در ساختمانی دو طبقه کوچک در تهران پایتخت ایران افتتاح شده است.

متولیان این مجموعه به منظور ارتقای هدف خود یعنی ترویج همزیستی بازدیدکنندگان و گربه‌ها نام آن را «میوزه» - ادغام دو واژه «میو» صدای گربه و «موزه» - گذاشتند.

حسین مدیر این موزه می‌گوید: همه گربه‌ها به سرپرستی گرفته شده اند و هر کدام داستان خاص خود را دارند.

این موزه منابع مالی زیادی ندارد و بر روی دیوار‌های آن نقاشی، عکس، کاریکاتور و مجموعه‌ای از تمبر‌ها دیده می‌شود.

با این حال، اکثر بازدیدکنندگان برای نزدیک شدن به گربه‌های پذیرفته شده که نماینده نژاد‌های زیادی هستند و برای نوازش و بازی با آن‌ها به موزه می‌روند.

در میان این جانوران تعداد زیادی گربه ایرانی وجود دارد که دارای موی بلند و طبیعتی آرام هستند و منشأ آن‌ها به منطقه مرزی ایران و ترکیه برمی گردد.

مینا (۲۱ ساله) در حالی که گربه قهوه‌ای را در آغوش می‌گیرد، گفت: من گربه‌ها را دوست دارم، این مکان را بسیار دوست دارم که با فضای دوستانه‌اش متمایز است. محمد (۲۰ ساله) هم که به این حیوانات خانگی علاقه دارد، می‌گوید که تصمیم دارد در هفته‌های آینده گربه بخرد.

مدیر میوزه می‌گوید: وقتی مردم به اینجا می‌آیند و با فرخ، گربه‌ای که نابینا به دنیا آمده ملاقات می‌کنند، متوجه می‌شوند که گربه‌ها شهروندان این شهر هستند و می‌توانند با ساکنان همزیستی کنند.

مدیر موزه به دنبال جایگزینی نگرش منفی موجود نسبت به گربه‌ها به دلیل مزاحمت‌های ناشی از گربه‌های ولگرد در خیابان‌های شهر‌های بزرگ به‌ویژه تهران است.

حسین گفت که گربه‌ها قرن هاست که در ایران بسیار محبوب بوده اند. این در بسیاری از آثار هنری به ویژه در مینیاتور‌های ایرانی دیده می‌شود.

آوازه حیوانات در ایران در گذشته به دلیل تعداد زیاد ولگرد‌ها در شهر‌های بزرگ به ویژه تهران دچار افت شده است. اما بر خلاف سگ ها، گربه‌ها برای قرن‌ها در ایران حیوانات خانگی ارزشمندی بوده اند.

مدیر موزه، گربه خانگی معروف ناصرالدین شاه قاجار را مثال می‌زند که از سال ۱۸۴۸ تا ۱۸۹۶ بر ایران سلطنت می‌کرد؛ و همه ایرانیان با داستان موش و گربه شاعر قرن چهاردهم عبید زاکانی آشنا هستند.

2-میوزه تهران

3-میوزه تهران

نویسنده:
خبرگزاری فرانسه
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان