اختصاصی گیلانیان : تمام همّ و غمّ امور مشترکین اداره توزیع برق متوجه وصول مطالبات است و خدمات رسانی در امور ثبت نام امتیاز برق از اهمیت چندانی برخوردار نیست.
این اداره برای وصول مطالبات قوی ترین اهرم ها را دارد به نحوی وقتی قبض مصرفی تحویل مشترک می شود در حقیقت استرسی قابل ملاحظه ای به وی وارد می کند که مبادا موفق به پرداخت به موقع نشود و شرکت با یک (سیم بر) آسایش و آرامشش را قطع نماید.
اما همین اداره وقتی به خدمات رسانی می رسد مطلقا شان و منزلتی برای مشترک قائل نیست و بهر طریقی که بخواهد انواع و اقسام بلاها را بر سر ارباب رجوع می آورد غافل ازاینکه با کارش تمام خدمات ارزنده برق را زیر سوال می برد و در مورد چرایی این تحقیر هم به کسی پاسخگو نیست!؟
عدم توجه به کرامت ارباب رجوع
تمام اطلاع رسانی برق فقط در زمینه مصرف انرژی است در حالیکه این اداره مراجعه های دیگری برای گرفتن امتیاز برق خانگی و صنعتی و کشاورزی هم دارد؛ چون در این مورد هیچ اطلاع رسانی ای ندارد در نتیچه باعث سرگردانی و پاسکاری غیر قابل تحمل ارباب رجوع می شود.
بعنوان مثال: طبق عرف جاری ارباب رجوع تقاضاکنتور کشاورزیش را به اداره برق می برد ابتدا تقاضا ارجاع و در دبیرخانه ثبت و کلیه مستندات اسکن می شود سپس به این بهانه مدارک باید از طریق پیشخوان تحویل اداره شود همه مدارک اسکن و ذخیره شده در دبیرخانه اداره به دست متقاضی داده روانه دفتر پیشخوان می کند! ظاهرا اسکن دفتر پیشخوان با اداره برق فرق و وضوح بیشتری دارد!؟
جالب است وقتی مدارک در پیشخوان ثبت و مبلغ حق الثبت پرداخت می شود دو باره کلیه مدارک دست متقاضی داده می شود تا به اداره برق برساند بلکه کم و کسری داشته باشد!؟ اداره برق نیز پس از رویت مدارک مجداد دستور تحویل مدارک به دفتر پیشخوان صادر می شود. اگر این اقدام پاسکاری ارباب رجوع نیست چه اسمی دارد؟
1 - اگر قرار است تقاضا از طریق دفتر پیشخوان دریافت شود، چرا از بدو ورود اداره اطلاع رسانی نمی شود.
2 – اگر کار بعهده دفتر پیشخوان است چرا و به چه دلیل قبل از پیشخوان در اداره برق کلیه مدارک ثبت، اسکن و در سیستم اداره ذخیره می شود؟
3 - وقتی مدارک در سیستم اداره ذخیره می شود یا این ذخیره در سایر قسمت و بخش ها قابل رویت است یا نیست، اگر هست دیگر اعزام متقاضی به پیشخوان چه معنی دارد؟ اگر نیست، چرا اداره مدارک را اسکن می کند؟ مگر سیستم در ادارات شبکه ای نیست؟ اصلا جواب سیستمی در ادارات به چه معنی است؟
4 – وقتی دفتر پیشخوان پس از انجام ثبت نام و دریافت حق الثبت طبق گفته مسئول دفتر مدارک باید دستی به اداره برق داده شود چرا از همین اول کار که مدرک متقاضی در برق ذخیره می شود، پذیرفته نمی شود، اگر موضوع پول است اداره برق خواهی پول دلخواه خودش را می گیرد این هم روی آن هزینه ها لااقل متقاضی سرگردان نمی شود؟.
5 – از متقاضی خواسته می شود یک هفته بعد از ثبت نام جهت بازدید باید مراجعه و با کارشناس اداره برق در مورد روز بازدید هماهنگی کند !
6 - روز بازدید متقاضی باید به اداره برق مراجعه و وسیله ایاب و ذهاب کارشناس را فراهم کند مگر مثل همین سوژه شانس بیاورد یک از جان گذشته ای این بازدید را ضمیمه چند بازدید دیگر نموده وسیله ایاب و ذهاب را فراهم نماید.
انفورماتیک حلقه مفقوده اداره برق
7 – پس از 8 روز از بازدید متقاضی مراجعه می کند و جواب کتبی بازدید را می گیرد ولی جواب می شنود سیستم به کما رفته قطع است و نتیجه بازدید از اتاق مجاور به امور مشترکین نرسیده است! برو تا وقتی دیگر!
8 – چهار روز دیگر متقاضی تماس می گیرد از اوضاع و احوال سیستم جویا می شود، خبر از شفای سیستم را دریافت به خیال اینکه انشاء الله مشکلش حل خواهد شد به اداره مراجعه می کند، جواب می شنود چون سیستم پیامکی قطع است شما باید این فیش را الّا بلّا از طریق فلان عابر بانک پرداخت و رسیدش را بیاورید!؟ بگذریم از وضعیت خیابان و بعد مسافت.
در شرایطی که سبزی فروش دوره گرد ، (بازارمج) و حتی هندوانه فروش بین شهری (پز) بانکی دارد چطور اداره برق قادر به گرفتن یک پز از بانک مورد نظر خودش نیست تا مرتب ارباب رجوع را پایین و بالا نفرستد!
معضلی به نام سیستم پیامکی
9 - وقتی رسید بانک مورد نظر مطابق دستور تحویل امور مشترکین می شود به امید اینکه کار تمام است ، جواب می شنود: برو منتظر پیامک باش!!؟؟ سیستم پیامکی کی متصل می شود؟ معلوم نیست ، هر وقت برقرار شد به شما پیامک زده می شود؟ وعده به مرگ پدر!!
با توجه به الکترونیکی کردن کارها باید دید: اولا: جایگاه انفور ماتیک در کجای اداره برق آستانه اشرفیه قرار دارد هر از گاهی تا بیش از 10 روز سیستم امور مشترکین قطع می شود ولی هیچ دادرسی نیست ؟
ثانیا: اداره برق که حتی پول گور و کفن را از متقاضی می گیرد چرا سیستم پیامکی که می توان به آسانی اشتراکش را از بازار آزاد تهیه کرد، اکثر مواقع به صورت طولانی مدت قطع است؟ مگر هزینه آن پس از تجمیع هزینه ها از متقاضی دریافت نمی شود؟
وقتی اسباب و ابزار کار اعم از سخت افزاری و نرم افزاری آماده نیست و یا توان مدیریت صفر است چرا برخی ها اصرار دارند مشکلات مردم به دست مدیران ناکارآمد سپرده شود؟
وقتی رییس اداره مذکور مدعی است تمام کوچه پس کوچه های شهر و همه روستاهای حوزه مسئولیتش از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب را در این مدت کوتاه تصدی مسئولیت مثل کف دست می شناسد و به کلیه امور اشراف دارد چگونه است از ضعف و نارسایی اساسی اداره متبوع اطلاعی ندارد و نمی داند نیروهای تحت امر چه بلایی بر سر متقاضی می آورند!
وقتی اداره ای تا این اندازه فشل و بی مسئولیت است و با سهل انکاری و نارضایی تراشی تمام زحمات درخشان سایر بخش های اداره برق را تحت الشعاع قرار می دهد آیا سیستم مدیریتی این قبیل اداره نیاز به بازنگری ندارد؟!
پیشنهاد می شود اصلاح سیستم مدیریت این اداره نیز مثل سایر خدمات برون سپاری شود بلکه گشایشی حاصل شد؟!