Sunday، 28 April 2024 | یکشنبه، 09 اردیبهشت 1403
1 2

گیلانیان | «پیشرو مجید آغا دزه‌ای» از همکاران نزدیک دستگاه جاسوسی اسرائیل (موساد) یکی از مهم‌ترین افرادی بود که در حمله موشکی سپاه به مقر موساد در اربیل کشته شد.

«پیشرو مجید آغا دزه‌ای»، یکی از مهم‌ترین افرادی بود که در حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به یکی از مقرهای موساد در اربیل (اقلیم کردستان عراق) کشته شد.

پیشرو مجید آغا دزه‌ای از جمله افراد موثر و مربط با شبکه جاسوسی موساد بود که ارتباط نزدیکی نیز با «حسین یزدان‌پناه» دبیرکل حزب آزادی کردستان داشت که او نیز یکی از مزدوران موساد در منطقه اربیل است که فعالیت‌هایی از قبیل شبکه‌سازی، پشتیبانی و هدایت تیم‌های اطلاعاتی و عملیاتی جهت اقدام علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران را در کارنامه خود دارد.

از جمله افراد دیگری که در اقلیم کردستان عراق با موساد همکاری دارد «ایلان نیسیم»، فرمانده تیم «تاسا الیت» است. نیسیم مسئول آموزش شبه‌نظامیان، گروه‌های ترورها و استخدام مأمورین برای موساد در منطقه است مقر آن در اقلیم کردستان بوده و افراد و تیم های وابسته به او، بسیاری از عملیات های داخل کشور را هدایت می‌کنند.

اگرچه رسانه‌های غربی تلاش کرده‌اند او را با عناوینی مانند «تاجر کُرد» و یا «مالک فخیم هلدینگ فالکون» معرفی کنند، اما بنا بر گزارش برخی رسانه‌ها، بخش مهمی از صادرات نفت به اسرائیل از اقلیم کردستان عراق توسط پیشرو مجید آغا دزه‌ای صورت می‌گرفت.

دزه‌ای مالک و بنیان‌گذار گروه فالکون بود که طبق گزارش رسانه‌های کُردی در زمینه‌های امنیتی، نفت، گاز، ساخت و ساز و کشاورزی فعالیت می‌کرد. نکته جالب آنکه در وب‌سایت شرکت فالکون نوشته شده که این شرکت «مایل به ارائه خدمات امنیتی به بسیاری از شرکت‌های نفتی بین‌المللی است.» همین توصیف ارتباطات عمیق بنیان‌گذار فالکون با دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کردستان عراق را نشان می‌دهد.

این کمپانی امنیتی در سال 2003 توسط پیشرو مجید تأسیس شده و پایگاه «گلوبال‌ریسرچ» در گزارشی در سال 2016 به ارتباطات عمیق این شرکت با «مسعود بارزانی»، رئیس وقت اقلیم کردستان عراق و «مسرور بارزانی» و «نیچروان بارزانی» پرداخته است.

در آن گزارش تصریح شده بود که کم‍پانی فالکون حدود 600 کارمند دارد و اکثر نیروهای آن را نظامیان سابق ارتش آمریکا تشکیل می‌دهد. طبق آن گزارش، فالکون نقش فعالی در ارائه خدمات امنیتی به خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی مانند سی‌ان‌ان و فاکس‌نیوز داشته است.

از جمله نکات جالب توجه به کارگیری دو نفر از سربازان باسابقه ارتش ایالات متحده به نام‌های «لری میلام»، به عنوان معاون اجرایی «فالکون گروپ» و «گری کوندر» به عنوان مدیر کل واحد امنیتی شرکت فالکون موسوم به «کمپانی امنیتی فالکون» اشاره کرد.

کمپانی امنیتی فالکون بخشی از شرکت‌های تابعه هلدینگ نفتی و ساخت و ساز «فالکون گروپ» به شمار می‌آید. همچنین شایان ذکر است این کمپانی امنیتی از طریق پایگاه اصلی خود در اطراف شهر «مکمور» علاوه بر آموزش و کمک‌های مدیریتی به نیروهای پیشمرگه در راستای اقدام علیه صدام از نیروهای نظامی پیشمرگه کردستان عراق در زمان حضور نیروهای آمریکایی در عراق پشتیبانی لجستیکی کرده. خبرگزاری روداو گزارش داده نامبرده در سال 2015 مبلغ یک میلیون دلار به خانواده اعضای کشته شده پیشمرگه کمک مالی کرده است.

پایگاه گلوبال‌ریسرچ نوشته برخی از کارشناسان بر این باورند که شرکت فالکون به طور مستقیم با سازمان «آژانس اطلاعات دفاعی» آمریکا مرتبط است و بخش عمده‌ای از اطلاعات مربوط به وضعیت کشور عراق را به پنتاگون عرضه می‌کند.

گلوبال‌ریسرچ در آن زمان اشاره کرده بود که باور برخی از تحلیلگران این است که درپی افزایش نفوذ ایران در منطقه نیروهای آمریکا مترصد هستند تا از طریق کردهای عراق اهداف خود را در کشور عراق دنبال کنند و در این راستا، به خانواده بارزانی چشم دوخته‌اند.

سایت نشریه آنلاین مارکوپلیس هم درباره کمپانی امنیتی فالکون و بنیانگذار و مدیرعامل این کمپانی نوشته پیشرو مجید آغا دزه‌ای بعد از همکاری با بازوی سیاسی حزب دموکراتیک کردستان در اروپا در فوریه 2003 به اربیل بازگشت ات به هماهنگی نقش پیشمرگه‌ها بپردازد.

در این گزارش تصریح شده وی بعد از برکنار شدن صدام حسین دیکتاتور عراق، کمپانی امنیتی فالکون را تأسیس کرده و به عنوان بازوی آموزش امنیتی و کمک به ائتلاف آمریکا برای کنترل دولت جدید فعالیت کرده است.

در این گزارش همچنین تصریح شده «دزه‌‌ای» در دوره حضور نیروهای آمریکا در عراق همکاری نزدیکی با آنها به عنوان پیمانکار امنیتی داشته است. به عنوان مثال، تأمین امنیت شرکت خصوصی «واشنگتن‌گروپ» در زمینه حفاظت از 250 کیلومتر از خط انرژی در مناطق «بیچی و حدیثا» به این شرکت واگذار شد. علاوه بر این، کمپانی امنیتی فالکون حفاظت از محوطه انبار و مرکز توزیع زندان ابوغریب را به عنوان پیمانکار نیروهای آمریکایی بر عهده داشته است.

همچنین سایت نشریه آنلاین مارکوپلیس در گزارشی دیگر نوشته کمپانی فالکون گروپ در تاریخ بیست و ششم آورل 2014 اقدام به برگزاری جشن ده سالگی فعالیت این کمپانی کرده است.

در میان میهمانان و مدعوین مراسم مذکور که در هتل لوکس «دیوان» در اربیل برگزار شد نام چندین نفر از مقامات رسمی اقلیم کردستان و ایالات متحده به چشم می‌خورد.

«نیچروان بارزان»، «کریم سنجاری»، «نوزاد هادی» از اقلیم کردستان عراق و «الکس کیریاکیدیس»، مدیر عاملی کمپانی املاک و مستغلات بین‌المللی «ماریوت»، «جوزف پنینگتون»، سرکنسول آمریکا در عراق از جمله حاضران در آن مراسم بوده‌اند./ منبع : تسنیم

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان