Saturday، 27 April 2024 | شنبه، 08 اردیبهشت 1403
1 2

گیلانیان | دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در گیلان گفت: در راستای پیشگیری از وقوع تخلفات و جرایم تاکنون ۷۷۸ پیامک تذکر و هشدار را به کاندیداها ارسال کردیم و در صورت ادامه تخلف، رسیدگی به جرایم را در دستور کار قرار می‌دهیم.

سیف الله مسرور شامگاه ۲۶ بهمن ماه در گفت وگوی خبری، با بیان اینکه دادگستری استان گیلان در راستای وظایف قانونی خود اقدام به تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی کرده است، گفت: این ستاد هم به صورت استانی و هم به صورت شهرستانی در ۱۷ حوزه قضایی استان فعالیت خودش را آغاز کرده و تاکنون ۶۲ جلسه و ۲۱۲ مصوبه داشته است.

وی وظیفه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی استان گیلان را رصد و پایش فضای انتخاباتی دانست و افزود: انتخابات حق قانونی مردم است و لذا ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی از این حق صیانت می‌کند.

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در گیلان با بیان اینکه مواد ۸۲ و ۸۳ قانون انتخابات بالغ بر ۴۰ عنوان مجرمانه را در فضای انتخاباتی پیش بینی کرده است، متذکر شد: برخی از جرایم مانند جعل و تهدید و اهانت و نشر اکاذیب و افشای سر و تخریب و محاربه و... جنبه عمومی دارند و در شرایط عادی نیز جرم محسوب می‌شوند، اما قانون انتخابات به جرایم خاص هم توجه دارد که یکی از آن‌ها دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی نمایندگی توسط کاندیداهاست.

مسرور، دادن وعده‌های انجام نشدنی را جرم دانست، زیرا موجب ناامیدی مردم می‌شود و تاکید کرد: دیوارنویسی و تخریب آثار تبلیغات کاندیداها در مهلت قانونی نیز جرم محسوب می‌شود؛ قانون انتخابات جرایمی را پیش‌بینی کرده که در شرایط غیر انتخاباتی خیلی مد نظر نیست.

وی توصیه به رای دهندگان در محل اخذ رای را از دیگر جرایم انتخاباتی دانست و بیان کرد: عمده مجازات‌های پیش بینی شده شامل محرومیت‌های اجتماعی و جزای نقدی و... است.

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در گیلان با اشاره به ماده ۷۴ قانون جدید انتخابات، استفاده از امکانات دولتی و عمومی برای تبلیغات کاندیدای خاص را ممنوع و از مصادیق جرم دانست و تصریح کرد: کارکنان این نهادها و دستگاه‌ها نیز در ساعات اداری حق تبلیغ به نفع کاندیدای خاص را ندارند؛ البته با ابتکار قانونگذار، استفاده از برخی اماکن دولتی با پرداخت هزینه از سوی کاندیداها امکان پذیر است که در گیلان ۱۱۴ محل معین شده و می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی به مدیران و مسئولان اجرایی دارای شخصیت حقوقی توصیه کرد جهت جلوگیری از ایجاد شائبه از تبلیغات علنی به نفع کاندیدای خاص اجتناب کنند و ادامه داد: رویکرد ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی پیشگیرانه است و تلاش می‌کنیم تا اساسا جرم و تخلف انتخاباتی اتفاق نیفتد. لذا در راستای پیشگیری از وقوع تخلفات و جرایم تاکنون ۷۷۸ پیامک تذکر و هشدار را به کاندیداها ارسال کردیم و در صورت ادامه تخلف، رسیدگی به جرایم را در دستور کار قرار می‌دهیم.

مسرور همچنین از دریافت ۷۷ گزارش جرم و تشکیل بالغ بر ۱۵ فقره پرونده در محاکم خبر داد که در حال انجام تحقیقات مقدماتی است و یادآور شد: بر اساس قانون و در راستای جلوگیری از ایجاد التهاب در فضای انتخاباتی و تاثیرگذاری منفی بر مشارکت مردم، کاندیداها از زمان ثبت‌نام تا پایان رای گیری دارای مصونیت موقت هستند و در صورت ارتکاب جرم، تحت تعقیب قرار نمی‌گیرند؛ البته این موضوع به منزله فراموشی نیست و در صورت موفقیت یا عدم موفقیت کاندیدا در انتخابات، رسیدگی انجام خواهد شد.

وی هر گونه تخلف از سوی ستادهای انتخاباتی را نیز مرتبط با کاندیدا دانست و خاطرنشان کرد: کاندیداها مسئولان ستادهای انتخاباتی خودشان را توجیه کنند، زیرا مسئولیت کیفری هرگونه تخلف مشترک بوده و فرد مجرم و مسئول ستاد انتخاباتی و کاندیدا تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان