Saturday، 27 April 2024 | شنبه، 08 اردیبهشت 1403
1 2

اختصاصی گیلانیان : وقتی در اوایل دهه هفتاد شرکت آب و فاضلاب استان تشکیل شد بیش از همه شهردار وقت رشت خوشحال شد و با اختصاص نیروی انسانی و وسیله نقلیه از این شرکت حمایت تمام قد کرد.

وقتی از شهردار رشت سوال کردند دلیل این همه فداکاری چیست پاسخ داد : سالانه چند صد میلیون تومان بابت فاضلاب شهری هزینه می کنم چون همه هزینه ها زیر زمینی است، دیده نمی شود، الآن فرصتی پیش آمد تا آن هزینه ها را در منظر عمومی هزینه کنم.

امروز ثابت شد این تفکر ویژه شهردار وقت نبود بلکه در ذات شهرداری است که به دنبال کارهایی خواه ضروری یا تبلیغی است که آشکار باشد و مردم آن را ببینند و از آن طرف هم برای شخص شهردار علاوه بر حقوق و مزایا منفعت مادی در پی داشته باشد؛ زیرا هر پروژه جدیدی که در شهر اجرا شود برای شهردار فلان درصد از کل هزینه تمام شده پاداش مادی دارد.

شرایط اقتصادی نیز ایجاب می کند برای کسب درآمد مشروع و قانونی از برخی کارهای پست و بی فایده چشم پوشی شود! چه باک سلامت شهروند به خطر بیفتد یا خیر ! مگر در گذشته مردم با زباله هایشان چه می کردند؟ مگر نه اینکه هر چیز قدیمی اش با ارزش تر است؟!   

خوشبختانه پس از چندین سال بی خبری از حیث عمرانی در شهر رشت این روزها شهر رشت به صورت کارگاه عمرانی لازم و زاید در آمده و در هر گوشه و کنار شهر پروژه ای در دست اجرا است علی الظاهر شهرداری رشت با تمام توان در تلاش عمران و آبادانی است بهمین دلیل مسئله زباله های شهری به ویژه بازیافتی مغفول مانده و در حد مصاحبه تلویزیونی و وعده به مرگ پدر بسنده می شود: بزک نمیر بهار ...

شهرداری در گذشته با صرف هزینه این فرهنگ را تا حدودی جا انداخت که زباله از مبدا تفکیک شود تا با جمع آوری اصولی ضمن پاکیزه نگهداشتن محیط زیست و تبدیل به احسن کردن آن منفعتی نصیب شهرداری شود. در هر صورت بسیاری از شهروندان مقید به تفکیک زباله ولو ناقص هستند ولی مثل اینکه این کار تب تندی بود زود عرق کرد!

بله: زباله بازیافتی علیرغم ظاهر غلط اندازش سود سرشاری دارد که کمتر کسی به آن توجه دارد و افکار عمومی آن را کار دون شان می داند در حالیکه سود کلانی در پی دارد و در فرصت دیگر به آن پرداخته خواهد شد.   

یک زمانی هفته ای یک روز خودرو هائی جمع آوری بازیافت با (ددار و دودور) در کوچه ها به جمع آوری زباله می پرداختند؛ فراتر این مرحله شهرداری در جهت رفاه حال شهروندان کیوسک های زیبائی در محلات شهر جهت جمع آوری زباله های بازیافتی جا مانده مستقر کرده بود که با کمال تاسف بر اثر بی توجهی به اهمیت مادی و معنوی و زیست محیطی ، حتی تبلیغی نه تنها این کیوسک ها یکی پس از دیگری جمع آوری شد بلکه دیگر عوامل شهرداری به طور منظم همان یک روز در هفته را هم به محلات سرکشی نمی کنند؛ گاهی دو، سه هفته در میان و یا ماهی یک بار سرمی زنند آن هم یک بار کیسه زباله ندارند، یک بار کیسه زباله خریداری شده آنان از باربری نرسیده و یک بار نیز عمل کننده مریض و استراحت لازم می شود و بهترین دلیل گاه به گاه آمدن و یا نیامدشان پول ندادن شهرداری است!؟

در گذشته زباله آشپزخانه هر شب جمع آوری می شد و شهرداری برای زباله های جا مانده صبح روز بعد خودروی حمل زباله را مامور سرکشی کوچه ها جهت جمع آوری زباله های جاماند می کرد ولی مثل این ویروس زباله های بازیافتی به این بخش هم سرایت کرد بعضی شب ها مامور جمع آوری زباله خواب می ماند و روز بعد هم اقدامی در جهت جمع آوری زباله های جا مانده مشاهده نمی شود و بسته های زباله کوچه ها اسیر پنجه های تیز سگ و گربه ولگرد می شود!؟

زباله به موقع جمع نمی شود ولی اگر شهروندی کمی شاخ و برگ گل و گیاه کنار کوچه بگذارد عقاب ناحیه بالای سرش حاضر می شود و در جمع آوریش به مزد 50 هزار تومان می خندد و به کمتر از 200 هزار تومان جهت حمل آن رضایت نمی دهد حتی اگر یک ماه در محل باقی بماند مگر اینکه رئیس خدمات شهر دخالت نماید که چنین نیز شد!

بالاخره برای اینکه شهروند خود را با شهرداری هماهنگ کنند و باعث آلودگی محیط نشود لازم است بداند زباله بازیافتی چند به چند جمع آوری می شود؟ آیا شهرداری مسئولیتی در قبال زباله شهروندان دارد یا خیر؟   

نویسنده:
حسین لطفی - مدیر مسئول
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان