Sunday، 28 April 2024 | یکشنبه، 09 اردیبهشت 1403
1 2

خطر شیوع فاسیولا در گیلان

۱۴۰۲/۱۲/۰۵ ۰۱:۲۶ | چاپ کد خبر: 85320 |

گیلانیان | دانشگاه علوم پزشکی گیلان هشدار داد: با افزایش آب‌های سطحی بیماری انگلی فاسیولا در بیشتر شهر‌های گیلان شایع شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به مشاهده موارد مشکوک به بیماری فاسیولا در برخی شهر‌های استان گفت: این بیماری که از طریق آب آلوده به انگل فاسیولا وارد بدن انسان می‌شود، با رعایت نکات بهداشتی و ضد عفونی سبزی‌های محلی قابل پیشگیری است.

سید محمود رضوانی با اشاره به اینکه این بیماری همه ساله در آستانه بهار با افزایش آب‌های سطحی در گیلان شایع می‌شود تصریح کرد: فاسیولا بیشتر در شهر رشت و اطراف آن که مصرف نعناع وحشی زیاد است شایع است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: برای درمان این بیماری نیازی به بستری در بیمارستان وجود ندارد و بیماران با مراجعه به موقع و مصرف دارو درمان می‌شوند.

سید محمود رضوانی با تأکید بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی راه‌های انتقال انگل‌های فاسیولا به انسان را به شرح ذیل اعلام کرد:

- مصرف سبزی‌های محلی و معطر نظیر خالیواش، چوچاق و درار (نعناع سابیده) خام ممکن است انسان را در معرض ابتلا به انگل‌های فاسیولا قرار می‌دهد.

- برای پیشگیری از فاسیولا باید سبزی‌های محلی را یا به صورت خشک، جوشانده و یا ضد عفونی شده در سرکه سفید مصرف کرد.

-خوردن مواد غذایی محلی و زیتون پرورده و غذا‌هایی که با سبزیجات خام تهیه می‌شوند خطر آلودگی انسان به انگل‌ها فاسیولا را افزایش می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به وجود روان آب‌ها در گیلان و احتمال استفاده برخی از خانواده‌ها از آن به جهت تأمین آب آشامیدنی، گفت: نباید از روان آب‌ها و یا آب‌های سطحی قبل از جوشاندن استفاده کرد.

وی همچنین از دامداران خواست به توصیه سازمان دامپزشکی توجه کرده و برای کم کردن تخم انگل فاسیولا در محیط زیست، دام‌های کوچک و بزرگ خود را سالی دو بار درمان کنند.

سید محمود رضوانی تاکید کرد: شهروندان سبزیجان مورد علاقه خود را در باغچه منزل یا گلدان پرورش دهند و از مدفوع دام بعنوان کود خود داری کنند.

برای استفاده از درار هم بهتر است ابتدا آنرا ۷۲ ساعت در فریزر نگهداری کرد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان