Monday، 29 April 2024 | دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
1 2
وحید طیفوری :

نرخ تورم در گیلان؛ ۱/۶ درصد بیشتر از میانگین کشوری

۱۴۰۳/۰۱/۲۴ ۱۹:۱۱ | چاپ کد خبر: 85346 |

گیلانیان | معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان گفت: نرخ تورم کل کشور معادل ۴۰/۷ درصد و استان معادل ۴۲/۳ درصد است که نسبت به مقدار مشابه در کشور حدود ۱/۶ درصد بیشتر است.

وحید طیفوری معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با اعلام انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، نرخ تورم کشور و استان اسفند‎ماه ۱۴۰۲ کشور و گیلان اظهار کرد: نرخ تورم کل کشور معادل ۴۰/۷ درصد و استان معادل ۴۲/۳ درصد است که نسبت به مقدار مشابه در کشور حدود ۱/۶ درصد بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: بالاترین نرخ تورم استان در گروه ««گوشت قرمز و ماکیان»، «ماهی‌ها و صدف داران»، «هتل و رستوران»، «خدمات حمل و نقل عمومی» و «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان با اشاره به اینکه استان گیلان در بین ۳۱ استان، دارای رتبه شانزدهم کمترین نرخ تورم کشور است افزود: استان‌های تهران با نرخ ۳۷/۷ درصد دارای پایین‌ترین نرخ تورم و استان یزد با نرخ تورم ۵۲/۹ درصد دارای بالاترین نرخ تورم در کشور است.

وی افزود: به این ترتیب حدود ۱۵/۲ درصد بین نرخ تورم استان دارای بالاترین نرخ تورم و پایین‌ترین نرخ تورم تفاوت وجود دارد.

وحید طیفوری با بیان اینکه از سوی دیگر نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در اسفند‎ماه‎ سال جاری نسبت به اسفند‎ماه‎ سال گذشته در کشور برابر ۳۲/۳ درصد و در استان برابر ۳۳/۸ درصد بوده است، گفت: بالاترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه استان در گروه «گوشت قرمز و ماکیان»، «خدمات حمل ونقل عمومی»، «ماهی‎ها و صدف‌داران» و «هتل و رستوران» بوده است.

وی گفت: همچنین میزان تغییرات ماهانه شاخص قیمت در اسفند‎ماه‎ سال جاری نسبت ماه گذشته، در کشور ۲ درصد و استان برابر ۲/۱ درصد است که در گروه‌های «خرید وسایل نقلیه»، «میوه و خشکبار»، «اجاره» و «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» دارای بالاترین مقدار بوده است.

متوﺳﻂ ﻧرخ ﺗﻮرم در جهانﺑر پاﯾﻪآخرﯾﻦگزارش «ﺻندوق بین اﻟمللی پول» در ﺳال ۳۲۰۲ ﺗنها ۶/۹ درﺻد ﺑﻮده اﺳت و از بین ۱۹۶کشور ۱۴۳ کشور دارای ﺗﻮرم ﺗکرقمی هستند. دراﯾﻦ میان اﯾران در همین ﺳال پس از کشورهای ونزوئلا(۳۶۰٪)، زیمباوه (۳۱۴.۵٪)،  ﺳﻮدان (۲۵۶.۲٪)، آرژاﻧﺘین (۱۲۱.۷٪)، ﺳﻮرﯾنام (۵۳.۳٪) و ﺗرکیﻪ (۵۱.۲٪) در رﺗﺒﻪ هفتم بالاﺗرﯾﻦ ﻧرخ ﺗﻮرم در دﻧیا قرار دارد. همچنیﻦ ﻃﺒق اﯾﻦ گزارش اﯾران، در۴۴ﺳال گذشته از ﺳال۱۹۸۰ﺗا۲۰۲۳دارای۴۰ﺳال ﺗﻮرم دورقمی ﺑﻮده اﺳت و از اﯾﻦ ﻟحاظ پﺲ از وﻧزوئلا(۴۲ﺳال) در رﺗﺒﻪ دوم قرار دارد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان