گیلانیان | رئیس دادگستری گیلان با تأکید بر راه اندازی بستر مناسب برای فعال کردن طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهها گفت: وزارت راه و شهرسازی باید تلاش کند تمام مسیرها را به این سیستم مجهز کند تا گیتهای سنتی پرداخت عوارض به طور کامل حذف شود.
ایران دارای 31 استان است که هر کدام دارای مساحت مشخص و مزایای متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند، با توجه به مساحت استانهای کشور، استان گیلان در از نظر مساحت در رتبه 28 قرار دارد، ولی علی رغم مساحت کوچک گیلان، این استان از حیث ورود مسافر جزو چند استان اول کشور است.
در هفته گذشته که شاهد تعطیلی چند روزه نیز بودیم فقط در گیلان بیش از 6 میلیون نفر از دهم تا هفدهم شهریورماه امسال طبق آمارهای اعلام شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان وارد این استان شدند این در حالی است که جمعیت گیلان حدود دو میلیون و ششصد هزار نفر است، یعنی بیش از دو برابر جمعیت گیلان مسافر به این استان سفر کرده بود.
گیلان نیز دارای سه ورودی به استان از مسیر زمینی از جمله محور قزوین – رشت از جنوب و شهر رودبار، محور چابکسر ـ رشت در شرق گیلان و از مسیر رودسر و محور اردبیل ـ رشت در سمت غرب گیلان و از شهر آستاراست که بیشترین میزان ورودی از شهر رودبار و محور قزوین رشت است.
طبیعتاً در ورودی هر استان نیز بخشی برای دریافت عوارض وجود دارد که خودروها برای پرداخت عوارض جادهای باید توقف و به صورت نقد یا با کارت بانکی عوارض مربوطه را پرداخت کنند که همین موجب ایجاد ترافیک بخصوص در زمان تعطیلات و ورود مسافر میشود، البته از تعدادی غرفههایی که در نظر گرفته شده یکی دو غرفه برای عوارض خودکار الکترونیکی در نظر گرفته شده که البته همگان از این مزیت بهرهمند نیستند و یا فعال نکردند.
در هفته گذشته که حدود 684 هزار خودرو به گیلان سفر کردند شاهد صفهای طولانی در عوارضی امامزاده هاشم بودیم که موجب نارضایتی و معطلی مردم نیز میشود و لازم است برای این مورد چاره اندیشی شود.
حجتالاسلام والمسلمین اسماعیل صادقینیارکی رئیس کل دادگستری استان گیلان در دیدار با امین شعبانی مدیرعامل آزاد راه قزوین رشت به این مشکل اشاره و اظهار کرد: باید راهکارهای جدی در راستای حل این مشکل با حضور کارشناسان و صاحبنظران اندیشیده شود.
وی با تأکید بر راه اندازی بستر مناسب برای فعال کردن طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهها گفت: فعال کردن طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهها موجب میشود تا افراد در هنگام سفر یا رفت و آمد با چالشهای کمتری روبهرو شوند و وزارت راه و شهرسازی باید تلاش کند تمام مسیرها را به این سیستم مجهز کند تا گیتهای سنتی پرداخت عوارض به طور کامل حذف شود تا شاهد صفهای کیلومتری پشت عوارضیهای نباشیم.
رئیس دادگستری گیلان با بیان اینکه ترافیک شدید در اتوبان قزوین رشت علاوه بر ایجاد نارضایتی برای مسافران، تردد و دسترسی مردم این منطقه را به مرکز استان دشوار کرده است، افزود: مردم بومی شهرهای مسیر آزاد راه از این مساله بسیار ناراضی و گلایهمند هستند و در الکترونیکی شدن أخذ عوارض باید این موضوع مد نظر قرار گیرد تا اهالی شهرستان رودبار متضرر نشوند.
صادقینیارکی تجهیز جادههای استان و برطرف کردن نقاط حادثهخیز را از مطالبات حقوق عامهای دانست و بیان کرد: باید تلاش شود تا ایمنی جادهها با نصب روشنایی، علایم راهنمایی و نیوجرسی برطرف شود تا شاهد کاهش تصادفات در نقاط حادثهخیز استان باشیم.
حال باید دید این موضوع مهم که سالهاست دغدغه شهروندان است چه زمانی اجرایی میشود، البته چندین استان کشور، طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهها را اجرایی و عوارضیهای سنتی خود را حذف کردند که باعث سهولت در رفت و آمد و عوم ایجاد ترافیک در ورودی و خروجی آن استانها شده است.