Wednesday، 13 November 2024 | چهارشنبه، 23 آبان 1403
1 2
مدیر گروه شهرسازی دانشگاه گیلان :

تقاطع های غیر همسطح در حال احداث رشت مُسّکِن هستند !

۱۴۰۳/۰۸/۰۵ ۲۲:۳۹ | چاپ کد خبر: 85550 |

اختصاصی گیلانیان |صابر محمدپور، دکترای تخصصی برنامه ریزی شهری و مدیر گروه شهرسازی دانشگاه گیلان در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری گیلانیان گفت :  تقاطع های غیر همسطح در حال احداث در رشت مُسّکِن هستند!

وی در گفتگوی زنده "چهارشنبه ها با شما"ی گیلانیان به میزبانی مهدی لطفی، خبرنگار این پایگاه خبری به تاریخ 2 آبانماه جاری گفت: تقاطع های غیر همسطح در حال احداث در رشت با خوش بینی، پس از اتمام نهایتا یک تا دو سال برای شهر رشت مفید خواهند بود و می بایست متولیان مدیریت شهری به جای اجرای چنین پروژه هایی که در مقطعی کوتاه تا حدودی موثر خواهند بود به سراغ راهکار های اساسی آزمون پس داده در دنیا می رفتند.

صابر محمد پور در پاسخ به این سوال که آیا 8 تقاطع غیر همسطع و همسطح در حال احداث در قالب طرح میثاق در رشت توانند چنانچه رحیم شوقی، شهردار رشت گفته است می توانند گره ترافیک این شهر را باز نمایند یا خیر؟، گفت : در مواجهه با مسئله ترافیک اساسا دو دیدگاه دانشگاهی عمده در دنیا وجود دارد، اولین آنها دیدگاهی است متعلق به حوزه ترافیک و عمران و دیگری دیدگاهی است که در حوزه شهرسازی وجود دارد.

وی ادامه داد : در دیدگاه اول که دیدگاهی مهندسی محور و آمریکایی است بیشتر به دنبال توسعه زیرساخت ها، شبکه ها و عرضه معابر به منظور عبور دادن تعداد بیشتری از خودرو در معابر هستند و در دیدگاه دوم که مبتنی بر مکاتب شهرسازی و بیشتر مورد توجه اروپا است به دنبال عبور دادن تعداد بیشتری از شهروندان از معابر هستند بعبارتی مدیریت شهری متکی بر این دیدگاه به دنبال این است که شهرها را انسان محور کند و تردد شمار بیشتری از افراد و شهروندان را از یک معبر امکان پذیر نماید تا شمار بیشتری از خودروها را.

 عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان در ادامه افزود: در عمل در کشور ما طی دو سه دهه اخیر شاهد هستیم عموم کلانشهر های کشور در حوزه مدیریت ترافیک و حمل و نقل به نوعی دنباله روی دیدگاه، اشتباهات و خطاهای تهران در مواجهه با مسئله ترافیک و حمل و نقل هستند و متاسفانه این روش در حال گسترش در کلانشهر های دیگر و حتی شهرهای میانی و کوچک کشور است .

دانشیار گروه شهرسازی دانشگاه گیلان ادامه داد: متاسفانه در کشور شاهدیم برای اینکه مدیریت های شهری نشان دهد در حال انجام کار و دارای کارنامه هست و برای ایجاد رضایتمندی شهروندان و اخذ رای برای دوره بعد، با ایجاد چنین سازه هایی دنباله روی از دیدگاهی نادرست را انجام می دهد که در واقع این نوع مواجهه با مسئله ترافیک مُسّکِن است.

وی در ادامه افزود : تجارب دنیا نشان می دهد که در بلند مدت ایجاد چنین تقاطع هایی راهکار مطمئنی نیست بلکه مُسّکِنی است که در کلانشهر ها 6 ماه تا یکسال و در شهری مثل رشت ممکن است نهایتا پس از افتتاح پروژه ها تا 2 سال جوابگو باشد اما به دلیل جذب ترافیک القائی در نهایت راهکار اساسی نخواهد بود و لذا شاهدیم کشور های در حال توسعه و یا توسعه یافته به دنبال تخریب تقاطع های غیر همسطح هستند و در عوض برای تغییر الگوها اقدام کرده اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رشت به جای احداث تقاطع های غیر همسطح گزینه های بهتری نداشت تا کارآمدی بیش از دو سال داشته باشد؟، گفت : ...

 

همراه گرامی، شما می توانید بخش دوم این گفتگوی اختصاصی را دوشنبه 7 آبان 1403 در پایگاه خبری گیلانیان بخوانید...

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان