Wednesday، 13 November 2024 | چهارشنبه، 23 آبان 1403
1 2
دکتر محمدپور در بخش پایانی گفتگوی اختصاصی با گیلانیان گفت :

راهکار مدیریت ترافیک رشت، هم آوا نمودن برنامه ریزی کاربری زمین و برنامه جامع حمل و نقل است

۱۴۰۳/۰۸/۰۷ ۲۱:۱۰ | چاپ کد خبر: 85553 |

اختصاصی گیلانیان |دکتر صابر محمدپور گفت : ما طرح های تفصیلی شهر ها را داریم که ساماندهی ساختار نظام برنامه ریزی کاربری زمین در شهر و سازمان فضایی شهر است و در کنارش طرح جامع حمل و نقل را داریم که اینها با هم متاسفانه هماهنگ و هم آوا نیستند ! این دو، بال های یک پرنده هستند که اگر با همدیگر هماهنگ شوند و به تعادل برسند بسیاری از مشکلات شهری ما از جمله ترافیک حل خواهند شد.

صابر محمدپور، دکترای تخصصی برنامه ریزی شهری و مدیر گروه شهرسازی دانشگاه گیلان در ادامه گفتگوی زنده "چهارشنبه ها با شما"ی گیلانیان به میزبانی مهدی لطفی، خبرنگار این پایگاه خبری، به تاریخ 2 آبانماه جاری در خصوص بهترین راهکار مدیریت ترافیک شهر رشت گفت : رشته شهر سازی راهکار مدیریت تقاضای سفر را پیش روی مدیریت شهری قرار می دهد.

وی در ادامه گفت : ما طرح های تفصیلی شهر ها را داریم که ساماندهی ساختار نظام برنامه ریزی کاربری زمین در شهر و سازمان فضایی شهر است و در کنارش طرح جامع حمل و نقل را داریم که اینها با هم متاسفانه هماهنگ و هم آوا نیستند ! این دو، بال های یک پرنده هستند که اگر با همدیگر هماهنگ شوند و به تعادل برسند بسیاری از مشکلات شهری ما از جمله ترافیک حل خواهند شد.

عضو هیئت علمی دانشکده معماری و هنر دانشگاه گیلان افزود : مشکلات فعلی ترافیک ما ناشی از عدم هماهنگی میان نظام برنامه ریزی کاربری زمین و طرح های جامع حمل و نقل است که باید برای حلش این هماهنگی ایجاد شود. بعنوان مثال: کسیکه در شهری زندگی می کند هرچه قدر فاصله ، زمان و تعداد سفرهایش ما بین محل زندگی و کار یا حتی تفریحش بوسیله اختلاط کاربری یا بوسیله توزیع عادلانه و متوازن خدمات شهری شامل: آموزش ، سلامت، سرگرمی ، تامین مایحتاج روزانه و ... کمتر شود، ترافیک کمتری را نیز در شهر شاهد خواهیم بود.

وی افزود: ما هر چقدر در رشت و یا شهرهای بزرگ کشور محلات مستقل تری داشته باشیم که عمده نیاز های هر شهروندی در محل سکونتش بر طرف شود ترافیک کمتری نیز خواهیم داشت حال اینکه صدور مجوز ها و استقرار اماکن در عموم بخش ها از پزشکی بگیرید تا فضاهای تفریحی، درمانی و یا آموزشی فاقد عدالت توزیع در مناطق مختلف شهرهایمان از جمله رشت است و اینها باعث می شود که تعداد سفرهای داخل شهری بیشتر و مسافت ها طولانی تر شود! پس بعبارت دقیق تر باید گفت هر چقدر توزیع خدمات شهری در شهر عادلانه و متوازن صورت بگیرد، باعث می شود اساسا بسیاری از سفرهای زائد شهری شکل نگیرد و شاهد ایجاد گره های ترافیکی کمتری باشیم.

مدیر گروه شهرسازی دانشگاه گیلان در خصوص مزایا و معایب احداث تقاطع های غیر همسطح در حال اجرای طرح میثاق در رشت گفت: رشت پیش از هر اقدامی نیاز به کمربندی داشت و دارد یعنی در ابتدا باید یک کمربند سبز ، یا حلقه نهایی که در آنسوی آن دیگر اجازه ساخت و ساز داده نشود، ایجاد می شد و پس از آن می بایست بای پس ها یا کنار گذر هایی در رشت ایجاد می شد، بعنوان مثال؛ یکی از میدان گیل به سمت میدان امام علی و امتداد آن تا فرودگاه رشت و دیگری از میدان گیل تا مسکن مهر، تا بدینوسیله عمده ترددهای ورودی شهر از سمت پایتخت به سمت خیابان باهنر با هدف دسترسی به مسکن مهر و در سویی دیگر به سمت بندر انزلی تا بندر آستارا تقلیل می یافت.

دکتر محمد پور با اشاره به سابقه وجود عدم ثبات در مدیریت شهری رشت افزود: از آنجائیکه تعارضات ملکی موجود است و ما شاهد عدم ثبات مدیریتی و عمر مدیریتی کوتاه و حدود یکساله عموم شهرداران در رشت هستیم متاسفانه دوستان به دنبال حل اساسی مشکل و اجرای پروژه های ماندگار بلند مدت همیشگی نیستند که مشکل را اساسی حل کند بلکه به دنبال مُسّکِن های زودگذری هستند که برای یکی دو سال رضایت شهروندان را به دست بیاورند اما نکته اینجاست که بر اساس مصوبات موکد شورای عالی شهرسازی و معماری، تنها مجاز به احداث تقاطع های غیر همسطح در کنار گذر ها هستند نه در داخل شهر ها !

بعبارتی در حال حاضر صورت مسئله پاک شده است! این یعنی اگر کنار گذری از میدان گیل به سمت میدان امام علی و نهایت فرودگاه رشت یا از میدان گیل به سمت مسکن مهر ساخته می شد آنوقت می توانستند در محل تلاقی این کنارگذرها با مسیر های قبلی تقاطع های غیر همسطح ایجاد کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به این مهم که در رشت ابتدا باید کمربندی احداث و سپس کنارگذر ها ساخته می شد، گفت : اگر کنار گذری از میدان گیل به سمت مسکن مهر ساخته می شد آنوقت نیازی به تقاطع غیر همسطح باهنر در محل تلاقی خیابان امام خمینی و خیابان باهنر که به نوعی یک مُسّکِن و در واقع پاک کردن صورت مسئله است نبود ، زیرا این پروژه نهایتا ممکن است پس از اتمام، یکی دو سال شرایط را بهتر کند اما پس از آن بدتر از گذشته خواهد شد! کما اینکه شما اگر شهر های اروپایی را ببینید در داخل شهر هایشان و نزدیک به مراکز شهری تقاطع های غیر همسطح را نمی بینید بلکه آنها را در پیرامون شهرها می بینید.

صابر محمدپور، دکترای تخصصی برنامه ریزی شهری، عضو هیئت علمی دانشکده معماری و هنر دانشگاه گیلان و مدیر گروه شهرسازی دانشگاه گیلان در پایان گفت: شهری مثل رشت متاسفانه همچنان خودرو محور هست و متاسفانه مواجه با تقاضای زیادی برای سفر های خودرویی هستیم ، از سویی دیگر رشت دارای بافت ارگانیک است و دارای خیابان ها خیلی پهن نیست و به همین دلیل توسعه حمل و نقل عمومی مبتنی بر مباحثی مثل مترو خیلی نمی تواند موضوعیت داشته باشد لذا ناگزیر ما باید سهم سفرهای شهری مان را از خودرو های شخصی به سمت حمل و نقل نیمه عمومی تاکسی ، ون و سپس دوچرخه و اسکوتر و در نهایت پیاده مداری ببریم و قطعا باید تک مُدی بودن حمل و نقل ما آنهم تا 90 درصد بر پایه خودرو های شخصی را تغییر بدهیم.

وی در ادامه گفت : موفقیت در مدیریت ترافیک رشت در سایه انجام اقداماتی شامل: مدیریت تقاضای سفر، توزیع عادلانه و متوازن خدمات شهری در شهر، اختلاط کاربری، مستقل نمودن محلات، حذف سفرهای زائد، فرهنگ سازی، احداث کمربند سبز و کنارگذر ها ، ساخت تقاطع های غیر همسطح در صورت نیاز در پیرامون شهر نه در داخل شهر، ایجاد هماهنگی میان نظام برنامه ریزی کاربری زمین و طرح های جامع حمل و نقل ، راندن تردد خودروهای شخصی به نوار حاشیه ای شهر، توسعه حمل و نقل نیمه عمومی از جمله: تاکسی ، ون، دوچرخه، اسکوتر و در نهایت پیاده مداری میسر خواهد شد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان