Saturday، 15 February 2025 | شنبه، 27 بهمن 1403
1 2

اختصاصی گیلانیان - " شورای فرهنگ عمومی بیش از بیست سال است که تشکیل شده و مبدع و ایده پرداز ایجاد آن  هم شخص رهبر معظم انقلاب بودند. ایشان در زمانی که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند، این ضرورت را  احساس کردند که لازم است مجموعه ای بیاید و برای فرهنگ عمومی جامعه فکر کند (1)."

"شورای فرهنگ عمومی در واقع  برای برنامه ریزی، هماهنگی، نظارت، هدایت و مدیریت فرهنگ عمومی جامعه ایجاد شد. معتقدم شورای فرهنگ عمومی در تمام مدت بیش از بیست سال عمرش، شورایی فعال، هوشیار و اثرگذار در حوزه ی فرهنگ عمومی بوده است". (2)

شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۵۸۱ مورخ 85/1/29 آیین نامه شورای فرهنگ عمومی استان ها را در 12 ماده و 6 تبصره تصویب کرد. (2)

در این آئین نامه علاوه بر مقدمه ، در ماده یک وظایف شورای فرهنگ عمومی استان را در 3 بخش

الف ، شناخت و اطلاع از وضع فرهنگ عمومی در 5 بند ؛

در بخش ب ، اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی  در 4 بند

و در بخش ج ، نظارت و پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصمیمات شورای فرهنگ عمومی کشور را در 2 بند به روشنی مشخص کرد.

جالب است که بدانیم این آئین نامه در ماده ۲ خود  اعضای شورای فرهنگ عمومی استان را به شرح زیر تعیین نموده است:

۱ـ امام جمعه مرکز استان به عنوان رئیس شورا . ۲ـ استاندار به عنوان نایب رئیس شورا . ۳ـ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان . ۴ـ مدیر کل سازمان صدا و سیمای مرکز استان . ۵ـ یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان به انتخاب مجمع نمایندگان استان . ۶ـ یک نفر از رؤسای دانشگاه های مرکز استان به انتخاب مجمع رؤسای دانشگاه های مرکز استان . ۷ـ رئیس سازمان آموزش و پرورش استان . ۸ـ مدیر کل اطلاعات استان . ۹ـ مدیر کل تربیت بدنی استان . ۱۰ـ رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان . ۱۱ـ شهردار مرکز استان . ۱۲ـ فرمانده نیروی انتظامی مرکز استان . ۱۳ـ فرمانده نیروی مقاومت بسیج مرکز استان . ۱۴ـ رئیس جهاد دانشگاهی مرکز استان . ۱۵ـ رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان . ۱۶ـ رئیس کل دادگستری استان . ۱۷ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که مسئولیت دبیری شورا را نیز عهده دار است .۱۸ـ یک نفر از رؤسای نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاههای استان به انتخاب مجمع نهاد نمایندگی استان . ۱۹ـ مسئوول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان . ۲۰ـ مسئول دفتر رسیدگی به امور مساجد استان یا یک نفر از ائمه جماعات فعال به پیشنهاد امام جمعه . ۲۱ـ یک نفر از ارباب جراید استان به پیشنهاد مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و تأیید شورای فرهنگ عمومی استان . ۲۲ـ سه نفر از شخصیت های معتبر فرهنگی و هنری استان (حداقل یک نفر از خواهران) به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی استان .

این ماده طی سه تبصره به ترتیب در خصوص چگونگی و مدت عضویت ، نحوه صدور احکام اعضا و دعوت از اعضای دیگر بر حسب ضرورت را نیز روشن و در تبصره 4 خود حضور اعضای حقوقی شورای فرهنگ عمومی استان در جلسات را الزامی و حضور نماینده آنان را مورد قبول ندانسته است .

در ماده ۳ طی 4 بند وظایف دبیرخانه و در مواد بعدی ، غیر قابل ادغام بودن این شورا ، تشکیل شورا فرهنگ عمومی شهرستان با 2 تبصره ، مجاری تصویب و ابلاغ مصوبات ، نحوه برقراری ارتباط با شورای فرهنگ عمومی کشور ، حیطه اختیارات ، مسیر تعیین بودجه و اعتبار سالانه و وظابف اعضا را تعریف و در مورخ 17 خرداد 89 اعلام  عمومی نموده است.

با توجه به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه حضرت امام (ره) و متعاقب آن مقام معظم رهبری است و شورای فرهنگ عمومی از ابداعات رهبری و دارای آئیننامه مدون است مع الاسف مدتی است تحرکاتی در مقابله با این نهاد بزرگ فرهنگی در کشور آغاز و برای اولین بار در اصفهان چیزی به نام ( قرارگاه فرهنگی ) تشکیل شد .

علیرغم اینکه قرارگاه فرهنگی در اصفهان یک تجربه ناموفق بوده تا جائی که دبیر قرارگاه فرهنگی جنگ نرم اصفهان اقدام به استعفا نموده است (3) ولی استاندار گیلان برای احیای این پدیده نو ظهور طی سفر یک روزه به اصفهان (4) و انجام مذاکره در این باره و جذب یک مشاور پروازی پاره وقت اصفهانی نسبت به اعتلای این طرح اقدام نمود تا جائی که سایت قرارگاه فرهنگ اصفهان اعلام کرد :

" مقرر شد استان گیلان با همکاری، مشارکت و مشاوره قرارگاه فرهنگ استان اصفهان به روش کارگاهی به بهره گیری و انتقال این تجربیات و دانش حاصله نسبت به راه اندازی قرارگاه فرهنگ استان گیلان اقدام نماید".

یک ماه پس از انجام این دیدار استاندار گیلان در یک اقدام شتاب زده اعلام کرد : ظرف 72 ساعت آینده شورای راه اندازی قرارگاه فرهنگی گیلان معرفی خواهد شد !؟

" مهندس سعادتی در این جلسه برضرورت تشکیل قرارگاه فرهنگی در استان تأکید نمود و افزود : به منظور مدیریت ، هدایت و همچنین هم افزایی و بهره مندی بیشتر از توانایی فرهنگی استان تشکیل قرارگاه فرهنگی در استان ضروری است .

استاندار گیلان تصریح کرد : تمامی نیروها و امکانات فرهنگی و توان مجموعه دستگاههای  فرهنگی استان تحت مدیریت و هدایت قرارگاه فرهنگی استان خواهد بود تا انشاء ا... اقدامات ارزشمند و موثری در این راستا شکل گیرد.".04)

از تلاش های یک ماهه دست اندرکاران این پدیده چنین برمی آید که تشکیل قرارگاه فرهنگ برای دولتمردان استان از چنان اهمیت بالائی برخوردار بوده که استاندار گیلان با سفر یک روزه برای این کار به اصفهان و تمهید مقدمات لازم اعلام نماید :

" در سفر رئیس جمهور به گیلان پیشنهاد دادیم تا این الگو به صورت کشوری درآید و در استان های دیگر اجراء شود." (5) 

با توجه به شتاب مدیر ارشد استان به ایجاد قرارگاه فرهنگی سؤالاتی در اذهان متبادر می شود که به راحتی از کنار آن نمی توان گذشت. به عنوان مثال :

1 - وقتی بنا به خواست و دستور رهبری نهاد بزرگی تحت عنوان « شورای فرهنگ عمومی » با شرح وظایف و اختیارات و اعضای مشخص وجود دارد ، قرارگاه فرهنگی چه معنی دارد ؟

2 – علیرغم اینکه شورای فرهنگ عمومی با عضویت 22 نهاد ، سازمان و اداره فرهنگی و ورزشی و غیره اثرگذار و 3 شخصیت معتبر فرهنگی و هنری استان و تمام ادارات و نهادهاو سازمان های ذکر نشده در قالب کارگروه برای مهندسی فرهنگ استفاده نماید ، قرارگاه فرهنگی چه اقداماتی فراتر از وظایف شورا می خواهد انجام دهد ؟

3 – آیا در حالت خوشبینانه کار قرارگاه فرهنگ موازی کاری و در حالت بدبینانه در تقابل با شورای فرهنگ عمومی نیست ؟

4 – چه ایرادی دارد شورای فرهنگ عمومی استان ها با محوریت نماینده ولی فقیه در استان و ائمه جمعه در شهرستان ها و استاندار و فرمانداران ، به عنوان معاون شورا باشند ؟ حتما شورای عالی انقلاب فرهنگی که از نخبگان کشور تشکیل شده اند دلایلی برای این تصمیم خود داشته که مورد موافقت مقام معظم رهبری رسیده است !

5 – به نقل از استاندار گیلان اعلام می شود : "وی با بیان اینکه کارکردهای فرهنگی علاوه بر امکانات مادی نیازمند اندیشه و بصیرت است، افزود: درک درست از شرایط با تکیه بر نیروی کارآمد می تواند اهداف پیش بینی شده را تحقق بخشد". (6) آیا ادارات با توجه به روزمرگی می توانند تأمین کننده "اندیشه و بصیرت " برای مردم باشند ؟؟!!

5 – از اظهار نظر مدیر کل اجتماعی استانداری چنین استنباط می شود که دلیل غیبت استاندار ، یا اعزام معاون و یا غیبت هر دو در جلسات شورای فرهنگ عمومی و تلاش وافر وی در تشکیل قرارگاه فرهنگ ، با موضوع واحد و اعضای یکسان و با اندکی تفاوت ثابت و متغیر با شورای فرهنگ عمومی ، غیر قابل تحمل بودن ریاست نماینده ولی فقیه و ائمه جمعه باشد ؟؟!! :

 " وی استاندار را فرمانده قرارگاه فرهنگی گیلان معرفی کرد و گفت: قرارگاه فرهنگی نشات گرفته از منویات مقام معظم رهبری است" ؟! (7)

6 – اصلا قرارگاه چیست و دستور رهبری در این زمینه اشاره به چه نهادی است ؟ اگر تابع ولایت هستیم و رهنمود های رهبر را فصل الخطاب و خود را ملزم به اجرای منویات رهبری  می دانیم ، پس کلام رهبری نیز باید حسن ختام همه امور ، به ویژه فرهنگی باشد که فرمود :

الف - " در عرصه تهاجم پیچیده و فراگیر فرهنگِ جبهه استکبار برضد نظام اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی همچون یک قرارگاه اصلی، وظیفه سیاستگذاری راهبردی و هدایت دستگاه ها و مراکز تأثیرگذار فرهنگی و بخش های اجرایی را برعهده دار". (8)

 ب -   " شورای عالی انقلاب فرهنگی از نهادهای قانونی و قطعی نظام، و مصوبات آن لازم الاجرا است"  (9)

ج – " تضمین اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، حضور رؤسای سه قوه در این شورا است و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی همواره باید به سرعت ابلاغ شوند" . (10)

پی نوشت:

___________

1 – سید مرتضی مفید نژهاد ، دبیر شورای عمومی کشور. https://farsi.khamenei.ir

2 – سایت فرهنگ عمومی

3 – خبرگزاری فارس – 6 مهر 90

4 - 6 آبان 90 - قرارگاه فرهنگ استان گیلان

5 - خبرگزاری دانشجو - 27/12/90

6 - خبرگزاری دانشجو - 27/12/90

7 – خبرگزاری فارس – 28/8/90

8 ، 9 ، 10 -  23/3/90 farsi.khamenei.ir  

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان