Thursday، 23 January 2025 | پنجشنبه، 04 بهمن 1403
1 2

اختصاصی گیلانیان : بدون شک کمتر کسی است که نداند و یا نخواهد بپذیرد که حداقل فایده سفرهای استانی و شهرستانی این است که در درجه اول ، مدیریت هر منطقه نظارت مستقیمی را بر کارش احساس می کند ؛ در درجه دوم با این سفر ها بخشی از مشکلات عمومی شهروندان رفع می شود ؛ در درجه سوم برخی از پروژه های زمین مانده مورد ارزیابی قرار می گیرد و چاره ای برای رفع موانع آن اندیشیده می شود و در درجه چهارم این فرصت برای خود شهروند به وجود می آید که با مراجعه مستقیم به مسئولان مملکتی و استانی برخی از مشکلات لاینحلش را رفع نماید کما اینکه در سفر های هیأت دولت به استان ها به ویژه به گیلان ، مشاهده شد علاوه بر رسیدگی به مشکلات شخصی نیازمندان حتی هزینه درمان برخی از شهروندان گیلانی تا سقف پنج میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی تأمین و پرداخت شده است .

از برکات سفرهای استانی و شهرستانی است که مسئولان مستقر در منطقه به تلاش بیشتری وا داشته می شوند و یک سری تغییرات و اصلاحاتی را پیش از سفر به انجام می رسانند که این خود موجب تأمین رفاه شهروندان می شود و خوب تر اینکه ممکن است از محل اعتبارات سفر در عمران و آبادانی منطقه سرعت بیشتری ایجاد شود .

اما آنچه در این سفرها می تواند مهم باشد هدف یا اهداف سفر است که به چه طریقی و با چه عنوان و چه منظوری عنوان و یا تبلیغ شود و اینکه از قبل پیش بینی شود سفر مذکور ممکن است چه توقعات به حق و ناحقی را در افکار عمومی ایجاد نماید و در نهایت چه تبعات خوب و بدی برای جامعه داشته باشد .

این مقدمه بدانجهت آورده شد که مدیریت ارشد استان در یک اقدام خوب سفر شهرستانی را بنا نهاد و یا مجموعه مدیران اجرائی استان که با احتساب همراهان بالغ بر 150 نفر می شود جهت رسیدگی به امور شهرستان شفت عازم این شهرستان شدند و در شورای اداری این شهرستان مصوباتی را به تصویب رسانیدند و برای تحقق آنها نیز ستاد پیگیری مصوبات سفر شهرستانی را تشکیل و قرار است این سفرها همچنان ادامه یابد .

در اولین سفر مشاهده شد شهرستان میزبان علیرغم اعلام قبلی استاندار با صرف هزینه هایی اقدام به تهیه و نصب پرده ها و بنر های تبریک ورود نمود که این پرده ها چه از سوی ادارات باشد چه از طرف اهالی محلات از یک سو گویای خواسته های به حقی از سوی مردم و از سوی دیگر بیانگر هزینه های غیر ضرور و ناصواب است که در نظام مردمسالاری دینی نمی تواند کار مطلوبی به شمار آید و خوب است مدیریت عالی استان همانطوری که در سوم شهریورماه سال گذشته در مراسم بهره برداری شهرک صنعتی لاهیجان ازتمامی مدیران ادارات استان به صورت جدی خواست " از نصب هرگونه بنر خوش آمدگویی استاندارخودداری وهزینه آن را صرف محرومین کنند" عمل شود .

مطلب دوم آمار متناقضی از تعداد مصوبات سفر است که در رسانه های دیداری و شنیداری و مجازی بازتاب داشت . خبر 100 مصوبه در شرایطی در سطح استان انعکاس یافت که پروتال وزارت وزارت کشور به تاریخ 91/3/22 این رقم را 150 مصوبه ذکر نموده است . اگر چه از مجموع مصوبات فقط به چند مورد خاص اشاره شده و از دیگر مصوبات نامی به میان نیامده است.

هیچ یک از منابع خبری استانی و کشور به اعتبار تخصیص داده شده این پروژه ها اشاره ای نکردند و معلوم نیست این پروژه ها از محل اعتبارات سالانه ای که به شهرستان تعلق می گیرد اجرا خواهد شد یا بودجه ای از محل اعتبارات سفر به این شهرستان اختصاص داده خواهد شد یا خیر و آیا این مصوبات غیر از مصوبات شهرستان است که علی القاعده هر شهرستانی به تناسب اعتبار در طرح و برنامه سالانه خود می گنجاند یا اینکه همان پروژه های متداول و معمول شهرستان است که به جای فرماندار مربوطه هیأت اعزامی تعداد آن را اعلام نموده است ؟

البته نفس عمل چه اعتبار سفر داشته باشد یا نداشته باشد بسیار مطلوب است و لی خوب تر خواهد شد که اهداف سفر متناسب با توان و امکانات استان تعریف و ابلاغ شود تا شهروندان نیز توقعات خود را براساس هدف اعلامی تنظیم نمایند و این تفکر ایجاد نشود که چون هیأت عالی رتبه استان آمده و مصوباتی را به تصویب رسانیده پس باید یک شبه ره چند ساله طی و همه محرومیت ها به سرعت برطرف شود.

از این رو پیشنهاد می شود در صورت امکان هدف از سفرهای شهرستانی ( بازدید و ملاقات مردمی ) اعلام شود و اگر تبلیغاتی هم قرار است صورت گیرد بر این اساس صورت گیرد زیرا این شیوه می تواند اهداف شرح زیر را تأمین نماید :

 اولا : توقعات مردم بالا نمی رود و به دلیل عدم تحقق انتظارات تلاش فرماندار منطقه کمرنگ نخواهد شد .

 ثانیا : مردم شهرستان که سالی یک بار هم نمی توانند مدیران ارشد استانی را ملاقات نمایند در این سفرها می توانند به راحتی با مدیر موردنظر دیدار نمایند و به جهت حضور همه مدیران در صورت ارتباط کاری با مدیر دیگر، مشکلات شان را به سامان برسانند.

ثالثا : به موازات این سفر می توان با تشکیل گروه های تحقیق و بررسی ، ادارات ، نقاط مختلف شهری و روستائی و همچنین پروژه های در دست اجرا را مورد بازدید قرار داد و گزارش آن را به ستاد سفرهای استانی جهت پیگیری های بعدی اعلام نمود تا در حد امکان نسبت به رفع آن اتخاذ تصمیم شود.

وقتی خود استان دارای اعتبارات محدود و یا معین است و سهمیه شهرستان ها هم براساس اعلام نیاز قبلی که ممکن است ماهها و یا سال قبل اعلام شده تقسیم و تخصیص می یابد مصوبه سفر شهرستانی نمی تواند معنایی جزء بالابردن توقعات مردم داشته باشد .

بنابراین می توان گفت سفرهای استاندار مفید تر خواهد بوداگر علاوه بر سهمیه اعتباری سالانه ، اعتبار ویژه ای برای این سفرها در نظر گرفته شود تا برای رفع تنگناهای شهرستان ها ، آنهم شهرستانی محرومی مثل شفت از محل اعتبارات سفر تزریق بودجه شود تا بخشی از محرومیت ها جبران شود .

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان